Iberia Motor Rus, spółka kontrolowana przez polskiego biznesmena Krystiana Poloczka, kończy sprzedawać seaty w Rosji. Firma będzie nadal dystrybuować hiszpańską markę na Ukrainie i w Polsce.
– 1 lipca Seat przejmie od Iberia Motor Rus sieć sprzedaży – przyznaje Jan Krynicki, kierownik ds. PR Iberia Motor Company, polskiego importera Seata wchodzącego w skład grupy IMCG.
Dodaje, że jest to efekt podpisanej jeszcze w 2006 r. umowy z hiszpańskim koncernem. Zgodnie z nią Iberia miała założyć i rozbudować sieć sprzedaży w tym kraju, a następnie przekazać ją Seatowi. Wcześniej tej sztuki spróbował bezpośrednio hiszpański koncern, lecz szybko wycofał się z tych planów ze względu na... zbyt duże ryzyko biznesowe. Dlaczego zrezygnowali? – Bali się, że wydadzą tam górę pieniędzy, a na koniec zostaną z niczym. Zaproponowali więc zorganizowanie sieci Iberii, bo mieli dobre doświadczenia ze spółką w Polsce – mówi jeden z ekspertów rynku motoryzacyjnego dokładnie znający sprawę.
Iberia zgodziła się, ale do tej pory nie chce zdradzić, ile zarobiła na projekcie. Wiadomo, że od 2007 r. firmie udało się otworzyć 11 punktów sprzedaży w Rosji, w tym m.in. po dwa w Moskwie i Petersburgu. To Seatowi wystarczy, mimo że liczba punktów jest zbliżona do przedstawicielstw w Polsce i dwukrotnie mniejsza od zbudowanej przez Iberię na Ukrainie.
Wiadomo, że Seat przejmuje od Iberii sieć sprzedaży, bo zamierza zainwestować dodatkowe środki w tym kraju. Rosja ma pomóc Seatowi w poprawie jego notowań w koncernie Volkswagena. W 2010 r. Seat sprzedał co prawda 340 tys. samochodów, jednak oznaczało to stratę na poziomie 311 mln euro. Był to już kolejny rok na minusie.
Żarty się skończyły i według założeń w 2013 r. Seat ma ponownie przynosić zyski albo zniknie z rynku. Jedna z fabryk koncernu już przygotowuje się do produkcji Audi Q3. Do tego eksperci coraz częściej mówią, że kupi od Fiata włoską Alfę Romeo. To ta marka miałaby zastąpić sportowego Seata.
Na razie nie grożą nam natomiast przetasowania w sieci sprzedaży koncernu w Polsce. Przedstawiciele Iberii zapewniają, że z grupy kapitałowo powiązanych spółek odpadnie tylko Iberia Motor Rus. Sprzedaż seatów w Polsce i na Ukrainie będzie nadal prowadzona przez polską spółkę. Co więcej, być może firma rozpocznie także dystrybucję hiszpańskich aut na Litwie, a także Białorusi. Obecnie są tam organizowane spółki, które miałyby zajmować się sprzedażą Seata.
Iberia Motor Company została założona w 1992 r. przez Krystiana Poloczka. Firma, która od 1993 r. jest generalnym importerem samochodów Seata w naszym kraju, dała później zaczątek grupie kapitałowej IMCG liczącej dziś ponad 30 spółek działających nie tylko w branży motoryzacyjnej, lecz także finansowej w Polsce, na Ukrainie, Białorusi i Litwie.