Otwarcie rynku pocztowego przesyłek do 50 gramów na konkurencję będzie początkiem walki o udziały w tym segmencie. Atutem Poczty Polskiej w tej walce będzie rozbudowana sieć pocztowa, pozwalająca dotrzeć do odbiorców w całym kraju - informuje prezes UKE Anna Streżyńska.

"Koniec mojej kadencji przypada na ważny okres kształtowania się rynku pocztowego Wspólnoty (...). Sektor pocztowy znalazł się w momencie przełomowym, jakim jest jego pełne otwarcie na konkurencję, które nastąpiło w większości krajów z początkiem 2011 r. Niestety, mimo licznych postulatów regulatora za jak najszybszym wdrożeniem nowych przepisów, Polska skorzystała z możliwości przesunięcia terminu liberalizacji tego sektora gospodarki o dalsze dwa lata (od 2013 r. - PAP)" - poinformowała w opublikowanym we wtorek podsumowaniu swojej kadencji prezes UKE Anna Streżyńska.

Jak informuje, pod koniec 2010 roku wartość polskiego rynku usług pocztowych wyniosła 5,7 mld zł. Dla porównania w roku 2006 było to 5,5 mld zł. W 2010 r. wartość segmentu przesyłek z korespondencją wyniosła 3,9 mld zł, paczek i innych usług umownych wyniosła - 1,5 mld zł, przesyłek reklamowych - 0,2 mld zł, a druków bezadresowych - 0,1 mld zł.

W październiku 2007 roku weszła w życie nowelizacja Prawa pocztowego

Przypomina też, że w październiku 2007 roku weszła w życie nowelizacja Prawa pocztowego, wprowadzając skuteczniejsze mechanizmy kontroli poziomu cen powszechnych usług pocztowych. W latach 2008-2009 Prezes UKE dwukrotnie zgłaszała sprzeciw wobec zaproponowanych przez Pocztę Polską podwyżek cen. W efekcie w 2009 roku cena priorytetowych przesyłek listowych o wadze do 50 g została obniżona z 2,10 zł do 1,95 zł.

Streżyńska wskazuje też, że w Polsce systematycznie zwiększa się liczba firm, które prowadzą działalność pocztową. W 2006 roku poza Pocztą Polską do rejestru operatorów pocztowych było wpisanych 157 operatorów. Na koniec 2010 roku liczba niepublicznych operatorów pocztowych wyniosła 246, co oznacza wzrost w stosunku do roku 2006 o 55 proc. Większość operatorów prowadzi swoją działalność lokalnie i specjalizuje się w wybranych usługach, najczęściej kurierskich i ekspresowych.

Zmiany w segmencie rynku paczek pocztowych i innych usług umownych

Szczególnie widoczne są zmiany w segmencie rynku paczek pocztowych i innych usług umownych, gdzie w 2010 roku udział operatorów niepublicznych w ogólnej liczbie przesyłek wyniósł 46,9 proc. (w roku 2009 - 38,6 proc.). Poczta Polska posiada więc niewiele ponad połowę udziałów w tym segmencie rynku pocztowego.

Województwami o największej liczbie zarejestrowanych operatorów niepublicznych są: mazowieckie (61) oraz dolnośląskie (17). Najmniej konkurencyjne są natomiast województwa: podlaskie (1), warmińsko-mazurskie (1) opolskie (2), świętokrzyskie (2) i podkarpackie (3).

Na koniec 2010 roku w całym kraju działało prawie 11 tys. placówek obsługujących klientów (łącznie operatorów niepublicznych i operatora publicznego). Okres ostatnich pięciu lat to dynamiczny rozwój sieci placówek operatorów niepublicznych. Na koniec 2010 roku operatorzy ci posiadali 2 tys. 482 placówek, co oznacza ponad dwukrotny wzrost w stosunku do roku 2006.

Zdaniem prezes UKE, przed otwarciem rynku pocztowego w 2013 r. najważniejszym zadaniem jest stworzenie odpowiednich ram prawnych - ustawy i przepisów wykonawczych - dostosowanych do zmieniającego się rynku oraz wprowadzenie skutecznych narzędzi regulacji rynku. Następnie do końca 2015 roku UKE będzie monitorować procesy zachodzące na zliberalizowanym rynku.

14 stycznia 2006 r. Urząd Regulacji Telekomunikacji i Poczty (URTiP) przekształcony został w Urząd Komunikacji Elektronicznej (UKE). 8 maja 2006 r. premier Kazimierz Marcinkiewicz powołał Annę Streżyńską na stanowisko Prezesa UKE. Zgodnie z Prawem telekomunikacyjnym kadencja Prezesa UKE wynosi 5 lat.