PLL LOT planuje sprzedać wszystkie swoje spółki do końca pierwszego kwartału przyszłego roku - poinformował PAP prezes przewoźnika Marcin Piróg. Chodzi o LOT Catering, LOT Services, LOT Aircraft Maintenance Services oraz Casinos Poland.

Uzyskane ze sprzedaży pieniądze, mają zapewnić firmie płynność finansową.

"Spółka odnotowuje stratę, funkcjonuje dzięki sprzedaży spółek zależnych. Ostatnia z nich powinna zostać sprzedana w pierwszym kwartale 2011. W ten sposób mielibyśmy zapewnione finansowanie do zimy przyszłego roku" - powiedział Piróg.

Zarząd finalizuje transakcje sprzedaży LOT Catering, LOT Services. "W 2011 roku planujemy sprzedać LOT AMS. Mamy jeszcze Casinos Poland, gdzie jest trzech udziałowców wraz z LOT" - powiedział.

Dodał, że na razie nie ma planów odnośnie pozbycia się udziałów PLL LOT w EuroLOT (działa w grupie LOT).

W ocenie prezesa, prognoza na przyszły rok zapewnia firmie płynność finansową do końca 2011 roku. "Stąd pilne prace związane z procesem wprowadzenia inwestora strategicznego" - podsumował.

Piróg: w grudniu nowa strategia PLL LOT

20 grudnia zarząd PLL LOT przedstawi radzie nadzorczej trzyletnią strategię spółki - poinformował prezes PLL LOT . Nowe rozwiązania mają m.in. przyspieszyć proces prywatyzacji i restrukturyzacji, a także poprawić wyniki finansowe przewoźnika.

"Strategia, która została przygotowana przez zarząd, wymaga akceptacji m.in. rady nadzorczej. 20 grudnia zaprezentujemy jej strategiczne punkty naszego planu działania na najbliższe trzy lata, szczegóły będą gotowe do końca stycznia przyszłego roku" - powiedział Piróg.

Wyjaśnił, że zasadniczym celem nowej strategii jest osiągnięcie przez LOT rentowności oraz zapewnienie przychodów spółce. "LOT stanie się firmą solidną, poprawiającą swój wynik finansowy. Chcemy porównywać się do najlepszych linii europejskich, ale także i do tych, które należą do Star Alliance" - dodał.

"Jeśli chodzi o poziom marży zysku, to za trzy lata widzę LOT jako przewoźnika, który osiąga wyniki powyżej średniej europejskiej linii zrzeszonej w IATA (Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych - PAP), z rokrocznym dwucyfrowym przyrostem wartości sprzedaży" - zaznaczył.

W strategii przewidziano również rozwiązania mające na celu zmniejszenie kosztów, jakie ponosi przewoźnik. "Naszym najważniejszym celem jest lepsza obsługa pasażera" - dodał.

"Będę preferował inwestora branżowego, który zapewni spółce autonomię, czyli silną pozycję regionalną oraz wzmocni markę LOT"

W ocenie prezesa PLL LOT sprzedaż spółki jest możliwa w 2011 r.

"Z doradcą inwestycyjnym Ministerstwa Skarbu Państwa ustaliliśmy wstępnie proces, w którym zainteresowani kupnem powinni złożyć jak najszybciej niezobowiązujące propozycje. Na tej podstawie do kolejnego etapu zostanie dopuszczony jeden lub więcej graczy" - powiedział.

"Będę preferował inwestora branżowego, który zapewni spółce autonomię, czyli silną pozycję regionalną oraz wzmocni markę LOT. Chciałbym, aby decyzja dotycząca wyboru inwestora była czysto biznesowa" - podsumował.

Minister skarbu Aleksander Grad powiedział ostatnio PAP, że jest zainteresowanie inwestorów prywatyzacją LOT-u. Zapowiedział, że MSP planuje rozpocząć ten proces w drugiej połowie 2011 r.

PLL LOT za pierwszych siedem miesięcy br. odnotowały stratę operacyjną w wysokości 35 mln zł. Za cały poprzedni rok przewoźnik miał stratę operacyjną w wysokości 335,3 mln zł. Od kilku miesięcy w spółce trwa restrukturyzacja. Pod koniec maja 2009 r. Skarb Państwa i Towarzystwo Finansowe Silesia przejęły pełną kontrolę nad PLL LOT; w rękach pracowników jest 6,93 proc. akcji spółki.