Tablet reklamowany początkowo przez Apple’a jako urządzenie służące do rozrywki nieoczekiwanie szybko przyjął się w korporacjach.
Ten sukces może pomóc utrzymać iPadowi pozycję lidera w szybko rozwijającym się segmencie. W szczególności zagrozić producentowi BlackBerry, który ogłosił, że jego tablet z przeznaczeniem dla biznesu wejdzie do sprzedaży na początku przyszłego roku.

Firmowe ssanie

Ciepłe przyjęcie przez firmy iPada jest niespodzianką, bo korporacje zazwyczaj pozostają w tyle za konsumentami, jeżeli chodzi o przyswajanie nowinek. Jednak kwietniowa premiera iPada miała miejsce w czasie, gdy firmy, które wstrzymywały inwestycje w IT po kryzysie, zaczęły ponownie modernizować swoją infrastrukturę technologiczną.
Debiut iPada zbiegł się też w czasie z wprowadzeniem potężniejszych smartfonów i wykorzystaniem na większą skalę archiwizacji danych na odległość. Firmy zaczęły kupować pracownikom urządzenia pozwalające im utrzymać łączność z centralą. iPady współpracują z wirtualnymi sieciami, umożliwiają wyczyszczenie danych na odległość w przypadku kradzieży i mają system pozwalający na jednoczesne montowanie nowego oprogramowania.
Apple nie rozbija swoich ogólnych danych sprzedażowych na sprzedaż konsumencką i korporacyjną, ale sondaż przeprowadzony w sierpniu przez firmę CLSA wśród 118 dyrektorów technologicznych pokazał, że 12 proc. firm już zakupiło iPady lub inne tablety, a kolejne 36 proc. rozważa taki ruch.

Zamiast papieru

Jednym z powodów tej popularności może być wielość zastosowań biznesowych iPada. Kilka restauracji – takich jak Bone's Steakhouse w Atlancie i Global Mundo Tapas w Sydney – zastąpiły papierowe menu interaktywnymi wersjami na iPadach.
Unilever rozdał iPady 30 menedżerom, częściowo po to, by zaznajomić ich z technologią, którą firma uznała za ważną z punktu widzenia marketingu. – Gdy widzisz, że członkowie zarządu kolekcjonują aplikacje tak jak dzieci zbierają nalepki piłkarskie, to wiesz, że ich masz – powiedział Keith Weed, dyrektor ds. marketingu Unilever.
W ubiegłym tygodniu Mercedes Benz podał, że rozdystrybuuje iPady we wszystkich swoich 355 salonach dilerskich w USA po udanym teście w 40 z nich. iPady pozwalają klientom wypełnić wniosek kredytowy bez konieczności przenoszenia się z salonu do biura, co zwiększa szanse sprzedaży.
iPad zdobywa też pozycję w kręgach finansowych. Londyński Lloyds rozpoczął trzymiesięczny test, który ma dać odpowiedź na pytanie, czy urządzenie może zastąpić stosy papierów przechowywanych przez brokerów.
Londyńska firma ubezpieczeniowa Torus niedawno przeprowadziła posiedzenie zarządu bez papieru, z użyciem iPadów, by zastąpić 1600 stron drukowanych dokumentów.
Jednak niektórzy analitycy są sceptyczni, czy iPad będzie równie popularny wśród firm, kiedy pojawią się zorientowani na sektor korporacyjny rywale. iPad może zostać pokonany, ponieważ obecnej wersji brakuje takich rozwiązań jak klawiatura, kamera i mikrofon do telekonferencji, mówi Ryan Lee, analityk w Topology Research w Tajpei.



Tablety walczą o pozycję na rynku
Orange, Era, Plus i P4 wierzą, że tablety będą sprzedawać się w ich ofercie tak dobrze jak wcześniej netbooki z dostępem do bezprzewodowego internetu.
iPada jako pierwszy z operatorów, i jak dotąd jedyny, wprowadził do sprzedaży Plus. Sieć sprzedaje go z dostępem do bezprzewodowego internetu, a cena urządzenia – w zależności od wybranego abonamentu – waha się od 1999 zł do 2999 zł. Raczej pewne jest także, że iPada wprowadzą do oferty najwięksi konkurenci Plusa – Orange i Era. Nie wiadomo jednak, czy stanie się to jeszcze w tym roku. Obaj operatorzy nie będą mieli prawdopodobnie porozumienia z Apple'em na dystrybucję iPada, które pozwoliłoby sprzedawać urządzenie taniej, tak jak robią to w przypadku iPhone’a.
Jednak to nie iPad ma największy potencjał sprzedażowy na polskim rynku. Ze względu na wysoką cenę analitycy uważają, że wypełni raczej niszę na rynku. Stawiają na konkurencyjne tablety innych producentów, które będą nieco tańsze. Jako pierwszy o polski rynek zacznie walkę Galaxy Tab Samsunga. Jego sprzedaż zapowiedziały już Orange, Era i P4. Rozważa to Plus. Tablet jest już dostępny na polskim rynku. Wprowadziła go do sprzedaży sieć Vobis. W wersji 16 GB kosztuje 2999 zł – o 100 zł taniej niż iPad.