Z zeszłorocznego badania przeprowadzanego przez ShareThis wynika, że codziennie do każdej skrzynki e-mailowej trafia średnio od 4 do 20 wiadomości, a 61 proc. internautów ma trzy konta pocztowe lub więcej. Większość nie ogranicza się do jednego sposobu odbioru poczty elektronicznej i przegląda korespondencję zarówno za pomocą programu pocztowego, jak i strony WWW. Systematycznie rośnie liczba osób, które odbierają e-maile przez telefon komórkowy. Z tego sposobu korzystało w zeszłym roku już 17 proc. badanych.

Mobilność to wygoda

Odbieranie e-maili w komórce jest w wielu sytuacjach wygodniejsze i szybsze niż korzystanie z laptopa czy netbooka. Choćby wtedy, gdy jedziemy pociągiem i możemy wykorzystać czas, sprawdzając, czy nie wpłynęła już do nas odpowiedź na e-mail, na którą czekamy. Także będąc na spotkaniu, łatwiej jest dyskretnie spojrzeć na ekran telefonu niż do laptopa, by sprawdzić pocztę.

Wreszcie jest narzędzie, które bardzo ułatwia ciągły monitoring tego, co się dzieje w firmie, pozwalając np. na natychmiastową odpowiedź na e-mail od klienta czy partnera biznesowego.

Nic więc dziwnego, że coraz więcej małych i średnich firm zaczęło wykorzystywać to narzędzie lub zastanawia się nad zakupem takiej usługi. A oferta operatorów komórkowych w tym względzie jest coraz bogatsza.

Internetowe pakiety

Najprostszym i najtańszym sposobem skorzystania z tej usługi jest zakup pakietów internetowych w telefonie. Ma to tę zaletę, że za kilka czy kilkanaście złotych miesięcznie można skorzystać z e-maila w telefonie, gdzie można skonfigurować firmowe konto (praktycznie wszystkie sprzedawane modele aparatów mają możliwość korzystania z tej funkcji) i nie trzeba inwestować w nowe smartfony.

Cena takiego pakietu zależy głownie od limitu danych, jakie można miesięcznie ściągnąć z internetu na komórkę – np. w Orange usługa pakiet e-mail dla firm kosztuje miesięcznie 8 zł i limit określony został na 50 MB.

Bardziej rozbudowaną ofertę tego typu pakietów pod nazwą Blueconnect w telefonie dla firm ma Era. Ceny zaczynają się od 7 zł (bez VAT) miesięcznie za 100 MB danych lub 11 zł za 300 MB. Z tym, że w tym wypadku trzeba podpisać umowę na pół roku. Gdy ktoś decyduje się na droższy pakiet (9 czy 10 zł), może zawrzeć umowę na miesiąc. Ma to tę zaletę, że kupić można usługę pracownikowi na taki okres, wiedząc, że w tym czasie czekają go podróże służbowe. Era różnicuje cenę w pakietach także w zależności od szybkości transferu danych i np. gdy komuś zależy na prędkości przesyłu do 7,2 Mbit/s, to miesięcznie za 100 MB zapłaci 10 zł, a za 300 MB – 20 zł. Tańsze opcje, tj. 9 zł za 100 MB i 14 zł za 300 MB, ograniczają szybkość transferu do 1 Mbit/s.

W Plusie cena pakietów internetowych zaczyna się od 5 zł (za 100 MB) i jest ich w ofercie sześć. Najdroższy to 75 zł miesięcznie za 7 GB.