Przedsiębiorstwa coraz częściej zlecają zbyt swoich produktów i usług podmiotom zewnętrznym. Można na tym nieźle zarobić.
Według ostatnich szacunków Fundacji Instytut Outsourcingu ten rok będzie dla branży znakomity. Wartość sprzedaży poza firmą w pierwszym półroczu przekroczyła niebagatelną kwotę miliarda złotych. FIO ostrożnie zakłada, że w tym roku rynek urośnie o 25 proc. Prawdopodobnie będzie to jednak znacznie więcej.

Nowe usługi

Rynek rozwija się dynamicznie co najmniej od czterech lat. W tym czasie powiększył się o ponad 50 proc. Rozwojowi branży bardzo pomógł kryzys, który wymusił bardziej racjonalne gospodarowanie kosztami i jednocześnie konieczność utrzymania sprzedaży produktów i usług oraz wysokiej jakości obsługi klienta.
Ale i sama branża dołożyła starań, aby zwiększyć obroty. Wiele pracy włożono w poszukiwanie nowych, bardziej zaawansowanych rozwiązań.
Jednym z nich jest poszukiwanie najlepszych możliwych lokalizacji punktów sprzedaży tzw. Next Best. – Klienci coraz częściej zwracają się do nas o pomoc w wyborze nowych lokalizacji – mówi Łukasz Gajewski, prezes firmy Target BPO. – Nasi pracownicy są w stanie dokładnie ocenić, które są najatrakcyjniejsze. Odwiedzają bowiem regularnie ponad 82 proc. sklepów w całej Polsce. Taką bazą nie dysponują ani firmy konsultingowe, producenci, ani nawet przedsiębiorstwa lokalnie zajmujące się dystrybucją towarów.

Sprawdzony model

Dla branży pracuje ok. 14 tys. przedstawicieli handlowych obsługujących m.in. sektor FMCG, finansowy oraz farmaceutyczny.
Według FIO perspektywy rozwoju rynku są znakomite. Eksperci wskazują na rozszerzenie usług na nowe gałęzie, takie jak np. energetyka.
Zdecydowana większość firm specjalizujących się w outsourcingu sprzedaży to przedsiębiorstwa polskie. Klientami są bardzo często firmy zagraniczne.
– Wielu naszych klientów to duże zagraniczne koncerny, intensyfikujące działania na polskim rynku – mówi Łukasz Gajewski. – Chętnie sięgają one po rozwiązania, które same sprawdziły już w innych krajach. Zdają sobie sprawę, że nikt nie zna lokalnego rynku tak jak miejscowy ekspert.



Perspektywiczna branża

Zdaniem Pawła Farfała, eksperta FIO, w Polsce zachodzi obecnie wiele zjawisk, które są bardzo korzystne z punktu widzenia branży. Są to np. liberalizacja sektora energii, debata nad koniecznością poszukiwania oszczędności w sektorze publicznym, zwiększająca się świadomość konsumentów, którzy chcą mieć szeroki dostęp do produktów i usług, a także obsługę na europejskim poziomie.
Najważniejsze kierunki rozwoju w ciągu najbliższych lat to wciąż branża tzw. artykułów szybko zbywalnych (FMCG) oraz finanse, ale także telekomunikacja i energetyka.
W zakresie FMCG potencjał wynika z wielkości rynku (prawie 40 mln konsumentów), bogacenia się społeczeństwa, wzrastającej konsumpcji oraz zwiększającego się zapotrzebowania na produkty wysoko przetworzone, dostarczane przez nowoczesne sieci sprzedaży.
W sektorze finansowym pole do popisu outsourcing będzie miał we wsparciu sprzedaży kart kredytowych oraz rozwiązań bankowych skierowanych do klientów indywidualnych i małych firm.

Pomysły w cenie

Strategicznym obszarem rozwoju będzie przede wszystkim zdolność do oferowania innowacyjnych rozwiązań.
Przykładem mogą być np. mobilne oddziały bankowe. Odpowiednio przeszkoleni i wyposażeni przedstawiciele handlowi zastępują tradycyjne oddziały bankowe w realizacji zleceń wymagających bezpośrednich kontaktów z klientami. W dogodnym dla nich miejscu i czasie dopełnią formalności, raportują efekt wizyty, doręczają do banku komplet podpisanych dokumentów.
W sektorze telekomunikacyjnym największe perspektywy widać w zakresie sprzedaży oferty zintegrowanych produktów, takich jak np. połączone w jednym pakiecie telewizja, telefon i internet. Zapowiada się także walka o klientów pomiędzy operatorami kablowymi i platformami satelitarnymi.
Wielkie nadzieje branża łączy również z przemianami na rynku energetyki. Tutaj zapowiada się wyjątkowo intensywna walka o klienta indywidualnego. Coraz więcej Polaków planuje bowiem zmianę sprzedawcy energii.
Według Wiesława Skrobowskiego, doradcy prezydenta Konfederacji Pracodawców Polskich w zakresie energetyki, firmy będą coraz mocniej dążyć do tego, by wyróżnić się na rynku, unikając jednak wojny cenowej, co dobrze wróży negocjacjom z usługodawcami outsourcingowymi.
Branża outsourcingu sprzedaży w Polsce podąża w ślad za światowym trendem wzrostu zapotrzebowania na tego typu usługi.
Można się spodziewać, iż w kolejnych latach trend ten zostanie utrzymany. Dla nowych graczy na pewno wystarczy miejsca.