– W przyszłym roku mija pięć lat, fundusz MID Europa Partners będzie chciał wyjść z inwestycji w naszą firmę, to naturalne – tak o planach sprzedaży mówi Janusz Arciszewski, prezes Aster należącego właśnie do MID. Według analityków cena za operatora wahać się może od 1,7 do nawet 2 mld zł. Według informacji „DGP” niewykluczone, że wcześniej któryś z liderów rynku sięgnie po mniejszego gracza – Stream Communications, posiadającego ponad 73 tys. klientów. Kontrolujący operatora czeski fundusz inwestycyjny Penta szukał kupca na swoje udziały już w ubiegłym roku. Ale wówczas żaden z dużych operatorów nie odpowiedział na ofertę z powodu wygórowanej ceny. – Teraz fundusz ją urealnił i znowu szuka kupca – mówi nam przedstawiciel jednego z operatorów.

Penta nie odpowiada wprost, czy chce sprzedać udziały. – Choć Stream ma satysfakcjonujące wyniki, inwestycja wciąż jest za mała z punktu widzenia naszych kryteriów inwestycyjnych – mówi lakonicznie Martin Danko, rzecznik funduszu.

Łączą siły

Wszyscy najwięksi operatorzy od dawna przyznają, że są zainteresowani konsolidacją, ale nie chcą mówić o szczegółach. – Prowadzimy szereg rozmów, na różnym poziomie zaawansowania. Wszystkie opatrzone klauzulą poufności – mówi Krystyna Kanownik, rzecznik Multimediów, trzeciego co do wielkości operatora.

Łączenie sił to jeden ze sposobów obrony pozycji na rynku przed konkurencją – agresywnie walczącą o klientów usługami telewizyjnymi w miastach Telekomunikacją Polską oraz platformami satelitarnymi Cyfrowym Polsatem, który oferuje już dostęp do internetu, a także Cyfrą+ i n. Tymczasem polski rynek kablowy – jak podkreśla Patrycja Gołos, dyrektor w UPC Polska – jest bardzo rozdrobniony: z TP i trzema platformami walczy aż 500 operatorów różnej wielkości. – Konsolidacja branży jest zatem niezbędna, aby uzyskać efekt skali, móc dalej się rozwijać oraz skutecznie konkurować z innymi graczami na rynku – dodaje.

Ale zanim dojdzie do przejęć, operatorzy szykują się do jesiennej walki o klientów nowymi usługami. Większość nowości owiana jest na razie tajemnicą, ale klienci mogą spodziewać się kolejnych kanałów (także w HD), niższych cen oraz poprawy szybkości oferty dostępu do sieci.