Dynamicznie rozwija się rynek ubezpieczeń sprzedawanych przez internet i telefon. W pierwszym kwartale tego roku główni gracze zwiększyli swoją sprzedaż. Wyjątkiem był Link4.
Słaby pierwszy kwartał najstarszego polskiego ubezpieczyciela, oferującego polisy w bezpośrednim kanale sprzedaży, nie jest zaskoczeniem. Już w ubiegłym roku należącą do Royal & Sun Alliance Insurance spółka odnotowała spadek przypisu składki brutto.
Początek tego roku pokazuje, że Link4, mimo przeprowadzonej restrukturyzacji i zwolnień, nadal znajduje się w dołku. Z danych Komisji Nadzoru Finansowego wynika, że w okresie od stycznia do marca towarzystwo zebrało 53,3 mln zł składek brutto. To o ponad 8 proc. mniej niż przed rokiem (58,1 mln zł).
Słaba kondycja lidera powoduje, że pozostali ubezpieczyciele oferujący polisy przez internet i telefon coraz mocniej depczą mu po piętach. Wczoraj swoje wyniki za pierwszy kwartał podało Liberty Direct – polski oddział hiszpańskiej spółki. W pierwszych miesiącach tego roku spółka zebrała 29,1 mln zł składki brutto, co oznacza wzrost o 61 proc. w porównaniu z tym samym okresem 2009 roku (19 mln zł).
Szybko rośniej także Axa Direct. W pierwszym kwartale oddział sprzedał o 45 proc. polis komunikacyjnych więcej niż przed rokiem, dzięki czemu jego przypis składki brutto wzrósł do poziomu 36 mln zł.
O 30 proc. wzrosła sprzedaż polis kanałami bezpośrednimi w BRE Ubezpieczenia. W okresie styczeń – marzec tego roku towarzystwo za pośrednictwem swojej platformy internetowej zebrało 20,3 mln zł składki brutto. – Jest to dobry wynik zgodny z naszymi oczekiwaniami. Spodziewamy się dalszego wzrostu przypisu z platformy zgodnie z tendencją obserwowaną na całym rynku direct – ocenia Paweł Zmyl, prezes BRE Ubezpieczenia.
Ubezpieczyciele, którzy oferują polisy przez internet i telefon, starają się zwiększyć sprzedaż przez poszukiwanie nowych kanałów dystrybucji oraz wprowadzanie nowych produktów.
– Dzięki współpracy z komisami samochodowymi dotarliśmy do nowej grupy klientów. Wprowadziliśmy także do oferty ubezpieczenie szyb oferowane razem z ubezpieczeniem OC, które spotkało się z dużym zainteresowaniem klientów – mówi Rafał Karski, dyrektor sprzedaży i marketingu w Liberty Direct. Reprezentowana przez niego spółka weszła w maju na rynek polis mieszkaniowych.
W marcu wspomniana już Axa Direct wprowadziła do swojej oferty ubezpieczenia komunikacyjne dla motocyklistów. Natomiast grupa Ergo Hestia uruchomiła platformę sprzedaży polis komunikacyjnych, mieszkaniowych i turystycznych, kierowaną do osób, które mają mniej 30 lat.
Z danych Polskiej Izby Ubezpieczeń wynika, że wartość rynku direct wyniosła w ubiegłym roku ponad 450 mln zł. Jednak podsumowanie PIU nie uwzględnia ubezpieczycieli działających w Polsce w formie oddziałów, które nie przekazują do KNF swoich wyników. Po ich uwzględnieniu wartość rynku rośnie do ok. 700 mln zł. Najszybciej rozwija się segment sprzedaży przez internet. Jego wartość w 2009 roku wzrosła o ponad 55 proc. Natomiast sprzedaż przez telefon poszła w górę trochę wolniej, bo o 42 proc. Jeśli taka dynamika wzrostu utrzyma się w tym roku, to wartość rynku direct może się zbliżyć do progu 1 mld zł.