Spadki cen gotowych drinków zaowocowały ponad 40-proc. wzrostem sprzedaży. Ten rok zapowiada się równie dobrze.
Polscy konsumenci mają już dość piwa. Wolą pić gotowe drinki. Mają one podobną zawartość alkoholu, ale wybór smaków jest dużo większy.
– Piwosze może nie zwrócą na to uwagi, ale różne smaki przyciągają osoby pijące okazjonalnie – uważa Maciej Meyer z Grupy Sobieski.
Dowodzą tego ostatnie badania Nielsena. Producenci drinków w ubiegłym roku odnotowali ponad 40-proc. wzrost sprzedaży pod względem ilości i blisko 30-proc. wzrost pod względem wartości. Ten ostatni byłby jeszcze większy, gdyby nie spadek cen. Gotowe drinki jako jedyna kategoria napojów alkoholowych potaniały w zeszłym roku i to aż o 8 proc.
Jednak obniżki nie są zasługą producentów. Ci mówią, że utrzymali ceny na poziomie z roku poprzedniego. I dodają, że najchętniej nawet by je podnieśli, żeby zrekompensować sobie wzrost akcyzy.
Okazuje się, że za obniżkami stoją sieci handlowe i lokalni dystrybutorzy. To oni rezygnowali ze swojej marży, aby ograniczyć spadek sprzedaży alkoholu.
Spadek cen spowodował, że ceny gotowych drinków są zbliżone do cen piwa. Produkty firmy Bartex Winiarnia można już kupić w marketach za niecałe 3 zł.
Nic więc dziwnego, że gotowe drinki odbierają klientów browarom. Według wyników za luty i marzec ich sprzedaż wzrosła o 16,7 proc. To sugeruje, że lato – gdy tego typu napojów sprzedaje się najwięcej – będzie bardzo dobre.
– Spodziewamy się wzrostu sprzedaży o 20 proc. To oznacza, że miesięcznie z naszych zakładów będzie schodzić nie 0,5 mln, a 0,7 mln sztuk drinków – wyjaśnia przedstawiciel firmy Bartex Winiarnia.
Dodaje, że firma zamierza przyciągnąć klientów dwoma nowymi produktami – Chilli & Tonic oraz Whisky & Cola.
Na nowości stawiają wszyscy najwięksi producenci. Grupa Sobieski również rozszerzy swoją ofertę, składającą się z ośmiu produktów, o dwa nowe drinki. Firma nie chce jednak zdradzić, co wprowadzi na rynek. Takich oporów nie ma Bacardi-Martini Polska, inny potentat na rynku drinków gotowych.
– Obecnie ruszamy z dystrybucją Bacardi Mohito Cocktail. Sprzedaż produktu otrzyma wsparcie w postaci kampanii reklamowej, która będzie prowadzona nie tylko w największych miastach Polski, ale też w głównych ośrodkach turystycznych kraju – wyjaśnia Łukasz Cieplak z Bacardi-Martini Polska.
Producenci gotowych drinków spodziewają się, że cały rynek w tym roku wzrośnie o ok. 30 proc. Jego wartość w 2009 roku sięgnęła 47 mln zł.
47mln zł – na tyle szacuje się wartość rynku gotowych drinków
30proc. – takiego wzrostu wartościowego spodziewają się producenci drinków