Zaawansowany telefon pozwala na niemal stały dostęp do poczty elektronicznej, internetu i wszelkich firmowych dokumentów. Dla mobilnego przedsiębiorcy to już konieczność.
Telefon z niewielkim ekranem i małą, nieporęczną klawiaturą nie zastąpi oczywiście zwykłego komputera, ale namiastka biura w smartfonie jest bardzo przydatna. Pozostaje wybrać aparat, który zaspokoi nasze potrzeby.

Nokia prowadzi

Dla przedsiębiorców szczególnie przydatna jest możliwość korzystania z poczty elektronicznej. Potwierdza to Dariusz Zalewski z firmy Nokia, która pod koniec ubiegłego roku weszła na polski rynek z usługą Nokia Mail.
– Usługa robi furorę przede wszystkim wśród małych i średnich firm – mówi Zalewski. Przyczyny popularności Nokia Mail to jego zdaniem prostota w użytkowaniu i niska cena (np. w Orange kosztuje 19,9 zł z VAT, a w Play jest dodawana do pakietu internetowego).
Nokia Mail umożliwia synchronizację nawet 10 skrzynek pocztowych. Nokia wprowadziła ją, gdyż z badań wynikało, że z poczty elektronicznej w telefonach korzystało w Polsce mniej niż 10 proc. użytkowników komórek, a aż 78 proc. jest zainteresowane taką usługą.
Nokia to najpopularniejsza marka telefonów komórkowych w Polsce.
– Chcemy umacniać pozycję lidera także na rynku smartfonów – mówi Piotr Bubak, dyrektor marketingu Nokii w Polsce.
Choć główną platformą, na której rozwija swoje smartfony fiński producent, jest Symbian, to kilka miesięcy temu Nokia zdecydowała się wprowadzić na rynek model N900 oparty na systemie Linux.
Jednak średni i mały biznes najczęściej wybiera Nokię E52.
– Urządzenie to ma dwie podstawowe zalety – zaawansowane, ale bardzo intuicyjne funkcje biznesowe i wytrzymałą baterię, działającą blisko miesiąc w trybie czuwania. Szybka transmisja danych HSPA, specjalna funkcja redukcji szumów podczas rozmów, dostęp do poczty e-mail poprzez Nokia Messaging, ale także nawigacja A-GPS czy aplikacja do odsłuchiwania audiobooków – to cechy, za które model ten jest ceniony najbardziej – wylicza Piotr Bubak.



Wszechstronny Samsung

Jednak konkurenci Nokii uważają, że to właśnie w segmencie smarftonów będzie im najłatwiej z nią walczyć w Polsce. Tak uważa np. koreański Samsung, który oferuje szeroką gamę najbardziej zaawansowanych telefonów i co ciekawe wykorzystuje prawie wszystkie platformy. Pod marką Samsunga klient znajdzie więc smartftony z system Android, Windows Mobile, Symbinem, a ostatnio firma ta pokazała nawet telefon z własnym systemem operacyjnym pod nazwą Bada. Samsung bardzo liczy, że Wave S8500 działający w oparciu o platformę Bada znajdzie uznanie wśród przedstawicieli MSP.
Wave S8500 to aparat z 3,3-calowym wyświetlaczem dotykowym Super AMOLED. Wyposażony jest w aplikację Social Hub integrującą kontakty, konta poczty Gmail i profile w portalach społecznościowych.

Otwarty Android

Wielu ekspertów jest jednak przekonanych, że przyszłość na rynku smartfonów należy do systemu Android Google’a. Tak uważa np. Michał Kwiatkowski z Motoroli.
Jego firma wprowadziła ostatnio w Polsce model dla biznesu oparty na tym właśnie systemie. Jest to Motorola Milestone, która w USA sprzedawana jest pod nazwą Droid. Jest to cienki telefony rozsuwany, wyposażony w klawiaturę QWERTY. Aparat dysponuje 3,7-calowym dotykowym ekranem, ma też aparat fotograficzny z matrycą 5 megapikseli. Dostęp do internetu w ułatwia m.in. zintegrowany pakiet Google zawierający Google Maps, Google Mail i YouTube. Telefon obsługuje technologie push mail i pozwala w jednym miejscu gromadzić prywatne i służbowe e-maile.



Tajwański Windows

Inną firma, która mocno stawia na Androida, jest tajwański HTC, który jednak mocno wspiera też mobilny system Microsoftu Windows Mobile.
– Jeszcze rok temu telefony HTC używane były głównie przez wyższy szczebel menedżerski bądź inżynierski. W obecnej chwili grupa naszych klientów znacząco się poszerzyła – mówi Tomasz Niemczak z HTC.
– W kwietniu nowością w naszej ofercie będzie telefon stworzony dla osób poszukujących prostych smartfonów w atrakcyjnej cenie, czyli HTC Smart – mówi Niemczak. Właśnie ten model może szczególnie zainteresować mały i średni biznes. Jest to urządzenie z ekranem o przekątnej 2,8 cala. Ma wbudowany aparat pozwalający na wykonanie zdjęć w rozdzielczości 3,2 Mpx, które można przesłać, korzystając z transmisji danych w technologii HSDPA.

BlackBerry kusi

Swoich zwolenników w świecie biznesu mają też smartfony z systemem BlackBerry. Popularność firma zawdzięcza temu, że jako pierwsza zastosowała technologię push e-mail pozwalającą na stałe połączenie terminala z serwerem BlackBerry i odbieranie poczty w czasie rzeczywistym.
Platforma BlackBerry wspiera dostęp do bardziej złożonych usług, jak Microsoft Exchange, Lotus Domino oraz Notes, firmowego intranetu, systemów CRM czy ERP. W zestawie podstawowych aplikacji dostajemy w nim wszystko to, co jest potrzebne człowiekowi biznesu do pracy i umiarkowanej rozrywki po pracy. Tak też jest w przypadku jednego z najnowszych modeli firmy RIM, jakim jest BlackBerry Bold 9700 z klawiaturą QWERTY.

iPhone się nie poddaje

Na rynku wybór jest więc spory. Bo do pełniejszego obrazu dodać trzeba iPhone’a. Wprawdzie do niedawna jeszcze wielu sceptyków podkreślało, że aparat Apple’a nie jest szczególnie przystosowany do wykorzystania w biznesie, faktem jest jednak, że przedsiębiorcy chętnie go używają.