W I kwartale 2010 r. MasterCard wdroży system płatności zbliżeniowych w kolejnych czterech bankach. Visa z kolei w ciągu najbliższego roku planuje wprowadzenie kart zbliżeniowych w siedmiu bankach
Obecnie system PayPass opracowany przez MasterCarda dostępny jest w pięciu bankach: BZ WBK, ING Banku, MultiBanku, mBanku i Alior Banku. Z konkurencyjnego systemu Paywave, należącego do Visy, korzystać można tylko w BZ WBK. Przewaga MasterCarda objawia się także w liczbie kart obsługujących PayPassa – w sumie jest ich ponad 170 tysięcy, podczas gdy Visa może pochwalić się 100 tysiącami takich kart. Tymczasem na rynku wszystkich kart płatniczych proporcje są zupełnie inne – Visa ma 66,1-proc. udział w rynku, a MasterCard 30,5-proc. Ale Visa nie zamierza składać broni w walce o rynek transakcji zbliżeniowych.
– Absolutnie nie odpuszczamy rynku płatności zbliżeniowych, ale nie traktujemy tego jak wyścigu. Obecnie siedem banków jest na etapie certyfikacji funkcjonalności Visa payWave. W ciągu najbliższych 12 miesięcy banki te rozpoczną wydawanie kart z funkcją płatności zbliżeniowych – mówi DGP Małgorzata O’Shaughnessy, dyrektor generalny Visy w Polsce. Tymczasem przedstawiciele MasterCarda nie ukrywają, że silna promocja ich technologii zbliżeniowej to sposób na uszczknięcie liderowi części rynku.
– Rozwój Paypass to jeden ze sposobów na zwiększanie przewagi konkurencyjnej. MasterCard jest globalnym liderem w zakresie wdrażania technologii zbliżeniowej – podkreśla Krzysztof Drzyzga, odpowiedzialny za nowe technologie w MasterCardzie. Z informacji DGP wynika, że do końca I kwartału karty Paypass pojawią się w czterech nowych bankach.



Na polskim rynku płatności zbliżeniowe rozwijają się szybciej niż na wielu dojrzałych rynkach bankowych Europy, np. niemieckim, gdzie problemem jest mała liczba punktów akceptujących. W przypadku płatności bezstykowych Polska jest w pierwszej trójce rynków europejskich, podczas gdy pod względem tradycyjnych płatności kartowych Polska plasuje się na końcu pierwszej dziesiątki europejskiej. Polacy chętnie korzystają z nowinek w ofercie banków.
– Kiedy wprowadzaliśmy wiosną karty zbliżeniowe, liczyliśmy, że do końca roku wydamy ich 80 tysięcy. Tymczasem już dziś mamy ich 100 tysięcy – mówi Ewa Szerszeń z biura prasowego ING Banku.
Technologie zbliżeniowe oferowane przez MasterCarda najszybciej rozwijają się w Turcji i Wielkiej Brytanii. Podobnie jest we Francji, gdzie kartami z technologią Paypass można zapłacić w tak dużych sieciach jak Leclerc czy Carrefour – niewykluczone, że ta współpraca zostanie przeszczepiona także na rynek polski. MasterCard deklaruje ciągłe poszerzanie kręgu punktów akceptujących płatności zbliżeniowe – tym razem w grę mają wchodzić m.in. hipermarkety i stacje paliwowe. Firma dziś poinformuje o planach umożliwienia płatności bezstykowej na sześciu stadionach w Polsce, a także w jednej z sieci saloników prasowych. Ale rozwój sieci punktów akceptujących płatności zbliżeniowe ogłaszany przez MasterCarda nie oznacza, że posiadacze kart Visa payWave nie będą mogli płacić nimi w tych punktach. Jedynie sieć sklepów Żabka obsługuje wyłączenie karty Paypass, ale to wynika z faktu, że terminale w tej sieci nie są zgodne ze standardami Visy.
– Wierzymy, że do roku 2012 będzie w Polsce 100 tysięcy czytników akceptujących te formy płatności, a liczba kart osiągnie kilka milionów – mówi Małgorzata O’Shaughnessy.
Obecnie jest ich nieco ponad 4 tysiące, a kart zostało wydanych ponad 270 tysięcy.