Obecnie system PayPass opracowany przez MasterCarda dostępny jest w pięciu bankach: BZ WBK, ING Banku, MultiBanku, mBanku i Alior Banku. Z konkurencyjnego systemu Paywave, należącego do Visy, korzystać można tylko w BZ WBK. Przewaga MasterCarda objawia się także w liczbie kart obsługujących PayPassa – w sumie jest ich ponad 170 tysięcy, podczas gdy Visa może pochwalić się 100 tysiącami takich kart. Tymczasem na rynku wszystkich kart płatniczych proporcje są zupełnie inne – Visa ma 66,1-proc. udział w rynku, a MasterCard 30,5-proc. Ale Visa nie zamierza składać broni w walce o rynek transakcji zbliżeniowych.

– Absolutnie nie odpuszczamy rynku płatności zbliżeniowych, ale nie traktujemy tego jak wyścigu. Obecnie siedem banków jest na etapie certyfikacji funkcjonalności Visa payWave. W ciągu najbliższych 12 miesięcy banki te rozpoczną wydawanie kart z funkcją płatności zbliżeniowych – mówi DGP Małgorzata O’Shaughnessy, dyrektor generalny Visy w Polsce. Tymczasem przedstawiciele MasterCarda nie ukrywają, że silna promocja ich technologii zbliżeniowej to sposób na uszczknięcie liderowi części rynku.

– Rozwój Paypass to jeden ze sposobów na zwiększanie przewagi konkurencyjnej. MasterCard jest globalnym liderem w zakresie wdrażania technologii zbliżeniowej – podkreśla Krzysztof Drzyzga, odpowiedzialny za nowe technologie w MasterCardzie. Z informacji DGP wynika, że do końca I kwartału karty Paypass pojawią się w czterech nowych bankach.