Wbrew powszechnym oczekiwaniom nowa rekomendacja Związku Banków Polskich nie powinna wprowadzić dużych zmian na rynku kont osobistych. Decyduje o tym mentalność Polaków i niuanse techniczne związane z nowymi zaleceniami ZBP.
Wbrew powszechnym oczekiwaniom nowa rekomendacja Związku Banków Polskich nie powinna wprowadzić dużych zmian na rynku kont osobistych. Decyduje o tym mentalność Polaków i niuanse techniczne związane z nowymi zaleceniami ZBP.
Zdecydowana większość banków, z którymi rozmawialiśmy, deklaruje, że będzie gotowa na 1 stycznia z wdrożeniem rekomendacji, której celem jest ułatwienie zmiany konta w banku. Ma być łatwiej, bo to bank wykona za nas większość pracy dzięki naszemu pełnomocnictwu. Część banków już teraz przygotowała ułatwienia dla klientów, przenoszących konto z innych banków. Działania takie podjął m.in. internetowy mBank, który we wprowadzeniu rekomendacji ZBP upatruje szansy na szybsze pozyskiwanie klientów dzięki agresywnej polityce cenowej.
– W maju wprowadziliśmy pewne udogodnienia ułatwiające klientom zmianę konta, biorąc na siebie poinformowanie pracodawcy. Natomiast ostatnio umożliwiliśmy import danych o zleceniach stałych i przelewach zdefiniowanych z innych banków – mówi DGP Adam Miziołek, szef Wydziału Linii Biznesowej Produktów Podstawowych w mBanku.
Ale podobne rozwiązania wprowadzają też inne banki.
– Już dziś możemy przekazać dane o nowym rachunku klienta do urzędów, takich jak ZUS czy US, dodatkowo od miesiąca oferujemy narzędzie, które umożliwia przeniesienie listy przelewów zdefiniowanych ze starego banku do BZ WBK – mówi Marcin Pawłowski.
Podobne rozwiązania wprowadzają lub wprowadzą jeszcze przed końcem roku także inne banki – m.in. Raiffeisen Bank – pomoc przy zmianie konta oferują także BGŻ, Kredyt Bank czy Lukas Bank.
Wprowadzenie tych udogodnień oczywiście wiązało się z kosztami dla banków.
– Chodzi o zmianę systemów informatycznych czy choćby szkolenia pracowników – mówi Marcin Pawłowski.
Konkurencja na rynku się zaostrza – w ostatnich dniach nowe oferty skierowane do klientów detalicznych zaprezentowały Fortis Bank i Meritum Bank, a rekomendacja powinna ten proces nasilić, bo klient dostanie możliwość wygodniejszej zmiany konta. Ale nawet sam ZBP ma wątpliwości.
– Nie jestem pewien, czy rekomendacja wywoła falę przeniesień rachunków bankowych – mówi w rozmowie z DGP Norbert Jeziołowicz ze Związku Banków Polskich.
Przeszkodami mogą być mentalność klientów i nie dość precyzyjne zapisy rekomendacji.
– Polacy zmieniają konto w sytuacji, kiedy nie dostaną np. kredytu w swoim banku, albo kiedy drastycznie zostaną podniesione opłaty – mówi jeden z bankowców.
Zwraca on uwagę, że zgodnie z rekomendacją przeniesienie konta ma trwać siedem dni, co niektórzy klienci uznają za zbyt długi okres.
Duże banki, które mogłyby odczuć odpływ klientów, nie obawiają się skutków wprowadzenia rekomendacji.
– Nie obawiamy się odpływu klientów, bo widzimy, że zmiany, jakie wprowadzamy w ofercie, są dobrze przyjmowane. W kwietniu tego roku wprowadziliśmy całkiem nową linię Eurokont, a wraz z nimi nowe, szybsze i prostsze procedury obsługi. Do końca listopada sprzedaliśmy 386 tys. nowych rachunków, liczymy, że do końca roku ta liczba przekroczy 400 tys. – mówi Magda Załubska-Król z biura prasowego Pekao.
Na dodatek część banków może nie wprowadzić ułatwień przy zmianie kont, bo za niewdrożenie jej w terminie nie ma żadnych sankcji.
– Opinie prawników są takie, że procedura zmiany może nie być wiążąca dla starego banku. Rekomendacja więc może działać w sposób podobny do tego, na jakim w sieciach komórkowych przenosi się numery. Ten proces przebiega tam opornie – mówi przedstawiciel banku aktywnego na rynku detalicznym.
Dodatkowo od strony technicznej jest wiele wątpliwości – przesyłanie informacji ma się odbywać za pomocą aplikacji Ognivo, udostępnianej przez Krajową Izbę Rozliczeniową. To ma zapewnić bezpieczeństwo informacji o kliencie i jego rachunku. Za pomocą Ogniva będą przesyłane skany dokumentów, z których informacje będą wprowadzane do systemu informatycznego nowego banku.
– To może spowodować dużą ilość potencjalnych błędów – mówi jeden z bankowców.
A jak wynika z informacji DGP warsztaty mające zapoznać bankowców z Ognivem i usprawnić pracę zaplanowano na grudzień.
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję
Reklama
Reklama