Aby ograniczyć koszty prowadzenia firmy, wielu przedsiębiorców korzysta z outsourcingu. W tym celu zleca zewnętrznej firmie wykonywanie pewnych czynności i zadań, które nie wiążą się z głównym profilem ich działalności.
Korzystanie z outsourcingu umożliwia przedsiębiorcy obniżenie kosztów. Skoro zleca wykonanie niektórych czynności i zadań innej zewnętrznej firmie, to oszczędza na wydatkach związanych z utworzeniem nowych miejsc pracy w swoim przedsiębiorstwie.
W ramach outsourcingu wykonywane są czynności i zadania, które nie wiążą się z głównym profilem działalności przedsiębiorcy, który chce skorzystać z takiego zlecenia.

Analiza potrzeb

Zanim przedsiębiorca podejmie decyzję o tym, czy wprowadzi outsourcing w firmie, powinien dokonać analizy potrzeb oraz wskazać czynności i zadania, które może powierzyć firmom świadczącym tego rodzaju usługi. Natomiast po wdrożeniu outsourcingu musi przez cały czas prowadzić monitoring efektywności świadczonych usług, a w razie potrzeby dokonywać modyfikacji ich funkcjonowania.
Wdrożenie outsourcingu opłaca się mu tylko wówczas, gdy dostęp do potrzebnych w jego firmie specjalistów z konkretnych dziedzin przyczyni się do przyjmowania przez przedsiębiorcę dodatkowych zleceń, większej elastyczności jego firmy, a także spowoduje niskie koszty zarządzania kontraktem i optymalizację kosztów obsługi.
Przedsiębiorca powinien jednak zdawać sobie sprawę z pewnych niebezpieczeństw wynikających z wdrożenia u siebie outsourcingu. Na przykład może się uzależnić od obcej firmy, ponieść straty spowodowane niesolidnymi działaniami kooperantów czy też utracić zdolność zachowania wysokiej jakości dotychczasowej produkcji przy dużym udziale obcych komponentów.
Natomiast wśród do tej pory zatrudnianych pracowników w firmie macierzystej po skorzystaniu przez pracodawcę z outsourcingu mogą powstać obawy co do dalszej pracy i tego, czy wykonywane przez nich zadania nie zostaną przejęte przez firmę z zewnątrz.



Kwalifikacje zawodowe

W ramach outsourcingu zatrudniane są osoby wykonujące proste prace fizyczne, które mają niskie kwalifikacje zawodowe lub niewielki staż i dlatego zarabiają mniej. Oprócz nich są też specjaliści, na przykład z branży informatycznej, którzy zapewniają w firmie opiekę nad pracą zainstalowanych w niej komputerów, kontrolą nad wykorzystaniem sprzętu komputerowego oraz internetu wyłącznie do celów biznesowych, uporządkowanie oprogramowania, sprzętu, licencji oraz danych, które już wcześniej zostały zarchiwizowane. Firmy te w miarę potrzeby dostarczają też sprzęt i akcesoria, szkolą użytkowników i porządkują korzystanie z internetu.
Outsourcing informatyczny może polegać na przejęciu przez firmę zewnętrzną wszystkich albo tylko wybranych dziedzin działalności przedsiębiorstwa, które są związane z informatyką.
Przedsiębiorca oszczędza wówczas na zakupie i konserwacji sprzętu komputerowego, opłatach za usługi konsultantów, którzy wdrażaliby oprogramowanie, licencjach na oprogramowanie, a także szkoleniu pracowników. Tym bardziej że w niewielkich firmach zatrudnianie informatyka często się nie opłaca.
Świadczone są też usługi outsourcingowe w zakresie telekomunikacji (dostarczany jest wówczas oraz instalowany sprzęt i oprogramowanie), a także usługi doradcze w zakresie ochrony środowiska. W ramach outsourcingu ekologicznego przygotowywane są na przykład wnioski o pozwolenia przewidziane w prawie ochrony środowiska, raporty o oddziaływaniu planowanych przez przedsiębiorcę inwestycji na środowisko, a także świadczona pomoc w przystosowaniu konkretnej firmy do wymogów ochrony środowiska.