Po niemrawych wakacjach drogowców czeka pracowita jesień. Właśnie rozpoczęła się budowa drogi ekspresowej S2 mającej ułatwić dojazd do Okęcia. Trasa będzie przedłużeniem autostrady A2 przez stolicę. 7,5-km trasa do portu lotniczego ma być gotowa przed Euro 2012 i będzie kosztować ponad 1,1 mld zł. Roboty startują przy budowie S8 w stolicy, która utworzy fragment północnej obwodnicy miasta. Przetarg na przebudowę do parametrów drogi ekspresowej 7-km odcinka Trasy Armii Krajowej wygrał grecki koncern budowlany J&P-Avax – zrealizuje inwestycję za 869 mln zł. Obie trasy mają być gotowe przed Euro 2012.

Na początku września udało się też podpisać umowę na przebudowę drogi krajowej nr 8 z Piotrkowa Trybunalskiego do Rawy Mazowieckiej do parametrów trasy ekspresowej S8. Umowa zakłada wybudowanie drogi po starym śladzie na odcinku 61,2 km za 1,7 mld zł. Inwestycja powstanie w systemie projektuj i buduj. Prace przy projektowaniu trasy już się rozpoczęły. Liderem konsorcjum, które wygrało przetarg, jest włoskie Astaldi.

Przetargi w toku

Blisko podpisania jest umowa na budowę 25,1 km S8 z Oleśnicy do Sycowa przed Wrocławiem. Najtańszą ofertę w przetargu złożyła firma Skanska, która zaoferowała cenę 468 mln zł. Kosztorys Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad wynosił 988 mln zł.

Do końca roku GDDKiA chce rozstrzygnąć jeszcze kilka przetargów, m.in. GDDKiA na 43-km odcinek S3 w województwie lubuskim z Międzyrzecza do Sulechowa.

Rządowy program budowy dróg i autostrad, przyjęty jeszcze przez poprzedni rząd, zakłada wybudowanie ok. 2 tys. km dróg ekspresowych. W lutym 2008 r. Cezary Grabarczyk, minister infrastruktury, obiecywał, że do Euro 2012 gotowe będą m.in. droga S5 z Wrocławia do Grudziądza, S7 z Gdańska przez Warszawę aż za Kraków, S8 z Wrocławia do Białegostoku czy prawie cała droga S3 ze Szczecina do czeskiej granicy. Już wiadomo, że planu nie uda się zrealizować.