Koszty prowadzenia sklepu stacjonarnego i wirtualnego są podobne.

– Płacimy za lokal, ogrzewanie, media. Jedyna oszczędność to to, że lokal nie musi być w centrum, więc czynsz jest niższy. Pozostałe koszty są takie same – mówi Andrzej Markowski.

Towar wysyła się pocztą lub kurierem. Rozbudowaną częścią e-sklepu jest więc pakownia z zapasem pudełek różnych rozmiarów, taśm klejących, folii, nalepek. Do pakowania Andrzej Markowski zatrudnia trzy osoby.

Podkreśla, że lampy to towar delikatny, narażony na zniszczenie w transporcie, a firmy kurierskie nie dbają o przesyłki. Dochodzi do uszkodzeń i dużo jest reklamacji, a wywalczyć odszkodowanie od przewoźnika trudno. Straty z tego tytułu mogą sięgać kilku procent obrotów.

– Wycofujemy z oferty produkty bardziej narażone na zniszczenie, mimo że znajdują nabywców – mówi Andrzej Markowski.

Towar w 80 proc. pochodzi z Chin. Dziś jest, ale potem może nie być przez pół roku. A gdy znów się pokaże, sprowadzanie trwa długo. Trzeba bardzo pilnować dostępności. Trzeba też stale śledzić oferty producentów, importerów, bywać na targach. Niezbędna jest reklama: na portalach branżowych, w wyszukiwarkach, poprzez linki sponsorowane itp.

– Ceny są tak wyśrubowane, że podwyższenie choćby o złotówkę czyni ofertę niekonkurencyjną – mówi Andrzej Markowski.

Zaletą e-handlu jest ogromny zasięg – kupujący są z całej Polski, a nawet z zagranicy. Barierą może być jednak cena przesyłki: 100–150 zł – kwota ta czasem przekracza wartość towaru.

Aby biznes był dochodowy, sprzedaż internetowa nie wystarczy. Niemal każdy sklep w sieci ma również tradycyjną placówkę.

– Bazujemy na sprzeda- ży hurtowej, która przyciąga też klientów indywidualnych. Sprzedaż on-line i stacjonarna to mniej więcej pół na pół. Zaopatrujemy w oświetlenie stałych klientów, m.in. fabryki mebli. Projektujemy też oświetlenie na zamówienie. Trzeba działać na różnych polach – tłumaczy Andrzej Markowski.

WYPOSAŻENIE

Do prowadzenia małego e-sklepu potrzebny jest przede wszystkim komputer. Przy dużej skali handlu niezbędne będzie profesjonalne oprogramowanie, przy mniejszej wystarczy darmowe.

Przy większym przedsięwzięciu potrzebny jest duży lokal, co najmniej 100 mkw. Warto go ubezpieczyć i wyposażyć w zabezpieczenia antywłamaniowe i przeciwpożarowe.