Dziś kupowane najpopularniejsze samochody będą za rok warte przeciętnie około 68 proc. ceny nabycia. To wskaźnik około 3 pkt proc. gorszy, niż wynikało z analiz prowadzonych rok wcześniej. W praktyce oznacza to, że nawet o 2–5 tys. zł spadły oczekiwane ceny sprzedaży dziś kupowanych aut. Takie wnioski wynikają z zestawień przygotowanych dla GP przez EurotaxGlass's Polska.

– W stosunku do ubiegłego roku, w większości przypadków nastąpił spadek tzw. wartości rezydualnej analizowanych aut. Jest to efekt kryzysu w motoryzacji – mówi Eliza Kamińska z EurotaxGlass’s Polska.

Wyjaśnia, że zeszłoroczne prognozy były znacznie bardziej optymistyczne od tegorocznych, stąd spadki.

Choć te parametry to wskazówka przygotowywana głównie dla firm leasingowych czy zajmujących się wynajmem i zarządzaniem autami, to dla przeciętnego klienta też istotna informacja, szczególnie jeśli kupuje samochód na kredyt. Spadek spodziewanej wartości samochodu może oznaczać, że łatwiej popaść w problemy, jeśli auto trzeba będzie nagle sprzedać, szczególnie w ciągu pierwszych trzech lat. Jak widać z naszego zestawienia, po roku auto jest warte zwykle nie więcej niż 70 proc. jego wartości cennikowej i w następnych latach jego wartość spada o kolejne 10 pkt proc. Efekt jest taki, że trzyletnie auto można często kupić za połowę ceny wyjściowej.