Przedsiębiorstwa chcące pozyskać klientów w sieci coraz częściej zamiast na reklamę wydają pieniądze na usługi pozycjonowania stron www.
Coraz więcej firm rezygnuje z innych form reklamy i przesuwa wydatki na pozycjonowanie ich stron w wyszukiwarkach internetowych. Firmy świadczące takie usługi (tzw. SEO) przeżywają boom.
– Klientów zainteresowanych pozycjonowaniem jest znacznie więcej niż nawet tych chcących się reklamować w wyszukiwarkach – podkreśla Błażej Miernikiewicz, prezes agencji interaktywnej Artefakt, zajmującej się pozycjonowaniem stron dla blisko 300 firm z całej polski, m.in. Ecco Holiday, Real Logistics czy księgarni internetowej Kolportera.
– Zainteresowanie tego typu usługami jest zaskakująco wysokie. W ostatnim czasie szczególnie wzrosło ze strony małych i średnich przedsiębiorstw – przyznaje Adam Oskaldowicz, corporate sales director w innej firmie świadczącej m.in. usługi SEO Performance Media, która pracuje m.in. dla Millennium Bank czy LOT-u.
Reklama
SEO (z ang. Search Engine Optimization) to usługi polegające na takiej optymalizacji strony internetowej, aby po wpisaniu odpowiednich słów kluczowych pojawiała się wysoko w wynikach wyszukiwania. Firmy zajmujące się SEO pracują więc z jednej strony nad odpowiednią konstrukcją strony klienta, aby była – jak mówią specjaliści – przyjazna dla wyszukiwarek internetowych. Głównie chodzi o Google, który dominuje na rynku, ale także o mniejszych graczy jak Netsprint. Z drugiej strony zadaniem speców od SEO jest zwiększenie popularności danej strony w wyszukiwarce, np. za pomocą dołączania do niej linków do innych stron, uznawanych przez wyszukiwarki za strony wysokiej jakości. Decyduje o tym algorytm wyszukiwarki, który nie dość, że tajny, to na dodatek jest zmieniany i modyfikowany nawet kilkaset razy rocznie. W nim tkwi jednak tajemnica tego, co decyduje, że dana strona uznawana jest przez wyszukiwarkę za mniej lub bardziej wartościową. Wiadomo, że liczba odwiedzających stronę nie jest najważniejsza.
– O wysokości w wynikach wyszukiwania twojej strony decyduje m.in. liczba i jakość linków, które do niej prowadzą. Jedna z tajemnic skutecznego SEO to m.in. właśnie umiejętność dobrania najbardziej wartościowych z punktu widzenia klienta linków – tłumaczy Błażej Miernikiewicz.
Ile osób zajmuje się w Polsce usługami SEO, nie wiadomo, ale można je liczyć w setkach. Większość to jedno- lub kilkuosobowe firmy, a często studenci kierunków informatycznych. Nie więcej niż 50 to średnie i duże firmy specjalizujące się w marketingu w wyszukiwarkach, na który oprócz SEO składa się też SEM (reklama w wyszukiwarkach). Koszt usługi zależy od wielu zmiennych, ale miesięczny ryczałt na usługę pozycjonowania w niektórych firmach zaczyna się od 400 zł. Wydatki, w zależności od wielkości firmy, wynoszą od kilku tysięcy do nawet kilku milionów złotych rocznie na SEO.
– Wartość rynku też trudno zmierzyć, bo największe firmy najczęściej oferują SEO w pakiecie z SEM – tłumaczy Adam Oskaldowicz.
Zdaniem Błażeja Miernikiewicza można szacować, że wydatki na SEO zwiększą się w tym roku o od 10 do 20 proc., czyli tyle, ile wzrosnąć mogą wydatki na SEM. Podobnie, według różnych szacunków, wzrosnąć ma w tym roku – mimo recesji – cały rynek reklamy internetowej, osiągając wartość nawet 1,4 mld zł. Zarówno on, jak i Adam Oskaldowicz zgadzają się, że wydatki na samo SEO sięgać mogą już rocznie kilkudziesięciu milionów złotych.
Komentarze(10)
Pokaż:
żadna z firm pojawiających się w artykule nie wyświetla się na 1 stronie przy wpisaniu hasła „pozycjonowanie” w googlach :)
...ww. firmy powinny najpierw wypozycjonowac własne strony!!!
PO PROSTU ARTYKUŁ SPONSOROWANY
żenada :]
Taki specjalista a nie wie że SEO jest częścią SEM...więc skoro oferują SEO to tak jakby oferowali część SEM'u. Pomyliło się chyba z reklamą PPC w wyszukiwarkach...
Ciężko jest znaleźć naprawdę solidną firmę i jeszcze trudniej podać czynniki które o tej solidności decydują. Ktoś ma jakieś pomysły?
Ale tak to już niestety jest gdy podwynajmuje się do takich zleceń osoby które nie bardzo wiedzą na czym polega pozycjonowanie (nie żebym ja wiedział :) ) ale o efektach takich pseudo prac można czasami przeczytać na forach.
A co ma piernik do wiatraka? Chyba nie wiesz ile wycen trzeba robić będąc w topie na pozycjonowanie z których nic nie wychodzi. Mają klientów to nie tracą nie potrzebnie mocy na tak wymagającą frazę której tak naprawdę nie potrzebują jakoś super
PS.
jednego z najlepszych pozycjonerów nie ma w top 100 ;)