W 2008 roku sprzedaż detaliczna odzieży i obuwia w Polsce wyniesie 28,8 mld zł; w 2007 r. było to 25 mld zł - wynika z raportu firmy analitycznej PMR.

"Oznacza to 15 proc. dynamikę rynku drugi rok z rzędu" - podkreślają analitycy.

Według raportu, w tym roku na wzrost sprzedaży detalicznej odzieży i obuwia powinny mieć wpływ: rosnące płace, coraz wyższe kwoty wydawane na zakup tych towarów, a także plany detalistów dotyczące rozwoju ich sieci.

Zdaniem Patrycji Nalepy z PMR, "sprzyjająca koniunktura gospodarcza, spadający wskaźnik bezrobocia i rosnące wynagrodzenia powodują, iż przeciętny polski konsument może sobie coraz częściej pozwolić na zakupy dóbr nie będących rzeczami pierwszej potrzeby".

"Polacy coraz częściej decydują się na zakup ubrań markowych średniej półki cenowej"

"Polacy coraz częściej decydują się na zakup ubrań markowych średniej półki cenowej, a powoli rezygnują z odzieży niemarkowej, kupowanej w małych, tradycyjnych sklepach czy na bazarach" - uważa Nalepa.

Wśród nowych marek, które pojawiły się lub wkrótce będą dostępne w Polsce, PMR wylicza: Next i Topshop (brytyjskie marki wprowadzane przez firmę Alshaya), Turnover (holenderska marka wprowadzona przez Kan), Mohito firmy Artman, Cosimo Martinelli wprowadzana przez Gino Rossi, Companys, Soaked in Luxury oraz Bianco Footwear - wprowadzane przez IC Companys.

Do Polski wchodzą również marki luksusowe: Emporio Armani - reprezentowany przez Paradise Group oraz Cacharel - marka wprowadzona przez W. Kruk.

Według raportu, "wraz z bogaceniem się społeczeństwa rośnie grupa zamożnych klientów zainteresowanych zakupami w butikach światowych marek i projektantów, którzy chcą w ten sposób podkreślić swój status społeczny".

"Dzięki podróżom zagranicznym wzrasta w Polsce świadomość tych marek oraz chęć podążania za europejskimi i światowymi trendami" - dodają analitycy.

"Niektóre firmy przewidują również rozwój sektora ubrań sportowych"

PMR podkreśla, że dobre perspektywy stoją przed markową odzieżą średniego i średnio-wyższego segmentu cenowego. "Wraz z rosnącymi płacami coraz więcej osób będzie skłaniać się ku zakupom takich ubrań, dostępnych głównie w centrach handlowych" - czytamy w raporcie.

Dużym zainteresowaniem - zdaniem analityków - będzie cieszył się segment markowej odzieży codziennej. "Wygodne ubrania są coraz częściej noszone do pracy zamiast typowo eleganckiego stroju (tzw. styl miejski)" - podkreśla PMR.

"Niektóre firmy przewidują również rozwój sektora ubrań sportowych ze względu na rosnące zainteresowanie aktywnym wypoczynkiem, wzrostem świadomości zdrowego stylu życia oraz bardziej luźnym, sportowym i wygodnym stylem ubierania się" - czytamy w raporcie.

PMR to firma specjalizująca się w dostarczaniu informacji rynkowych oraz usług firmom zainteresowanym rynkami Europy Środkowo-Wschodniej. Do jej głównych obszarów działalności należy wydawanie publikacji biznesowych, świadczenie usług konsultingowych i badania rynku.