Rynek kawy należy do najbardziej dynamicznych w Polsce. Roczna sprzedaż wynosi ponad 3 kg na osobę.

W ciągu roku Polacy wydają na kawę ok. 2,5 mld złotych - wynika z danych firmy Nielsen. Każdy Polak wydaje więc średnio 65 złotych rocznie. Prawie połowę pieniędzy przeznaczamy na kawę rozpuszczalną, cappuccino i różnego rodzaju miksy kawowe. Właśnie ten segment rynku rośnie najszybciej. Sprzedawcy podkreślają, że nie tylko pijemy więcej kawy, ale jest ona coraz lepszego gatunku.

- Konsumenci kupują kawy wyższej jakości, z wyższych segmentów cenowych - mówi Maria Broniewicz z firmy Strauss Cafe Poland.

O ile sprzedaż kawy rośnie w tempie 5 proc. rocznie, to według badań firmy Nielsen, nasze wydatki na kawę zwiększają się w tempie 15,8 proc.

W Europie nie należymy jeszcze do szczególnych miłośników tego napoju. Np. w Skandynawii spożycie przekracza 10 kg kawy rocznie na osobę, a w Polsce wynosi średnio 3 kg na osobę.

Wartościowo światowy rynek kawy jest mniejszy jedynie od rynku ropy naftowej. Jego roczne obroty przekraczają 70 mld dol. Ostatnie trzy lata to duży wzrost cen. Tylko w ostatnim roku cena kawy zielonej (robusty) wzrosła w Londynie o 27 proc.

- Podobnie jak w wypadku ropy naftowej cena kawy została sztucznie wywindowana na skutek spekulacji kontraktami terminowymi - twierdzi Maria Broniewicz.

OPINIA

Artur Starek, dyrektor zarządzający Tchibo w Warszawie

W ujęciu ilościowym jesteśmy liderem wśród producentów kawy. W ujęciu wartościowym - zajmujemy drugą pozycję za Kraft Foods. Umocnienie pozycji na rynku to z pewnością efekt wydzielenia przed dwoma laty z firmy dwóch spółek - Tchibo Manufacturing Poland, czyli palarni kawy pracującej na potrzeby nie tylko polskiego rynku i Tchibo Coffee Service Polska, ale również spółki zaopatrującej restauracje, hotele, kawiarnie, biura i instytucje w kawę i urządzenia do jej zaparzania. Jednak głównym przedmiotem naszej działalności stała się sprzedaż detaliczna w sklepach. Nasza sieć sprzedaży liczy 90 punktów. W ciągu najbliższych lat planujemy otwarcie punktów sprzedaży Tchibo we wszystkich dużych miastach. KP

ikona lupy />
O ile sprzedaż kawy rośnie w tempie 5 proc. rocznie, to według badań firmy Nielsen, nasze wydatki na kawę zwiększają się w tempie 15,8 proc. / ST