Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) wstrzymała prace budowlane na odcinku obwodnicy Augustowa - poinformowali we wtorek przedstawiciele Dyrekcji.

Chodzi o prace przy budowie wiaduktu nad drogą wojewódzką nr 664 do Raczek i dojazdu do niego.

Sprawa budowy obwodnicy Augustowa, której fragment ma przebiegać przez cenną przyrodniczo Dolinę Rospudy, toczy się od kilku lat. Rozpoczęcie budowy zaostrzyło konflikt pomiędzy mieszkańcami, którzy domagają się jak najszybszej budowy obwodnicy wokół Augustowa, inwestorem i ekologami, obawiającymi się szkód w środowisku naturalnym. W marcu 2007 roku Komisja Europejska skierowała pozew przeciwko Polsce do Trybunału Sprawiedliwości UE w Luksemburgu, w związku z budową obwodnic Augustowa i Wasilkowa.

W ub.r. powołano tzw. okrągły stół w sprawie obwodnicy Augustowa. Jego uczestnicy rozpatrują kilka wariantów przebiegu trasy, w tym proponowane przez drogowców oraz organizacje ekologiczne.

"Nie chcemy prowokować, drażnić, ani tym bardziej stawiać przed faktami dokonanymi (co nam zarzucano) zarówno partnerów w rozmowach +okrągłego stołu+, jak i - co ważne - sędziów Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. Czekamy na wyrok ETS-u" - poinformował Rafał Malinowski z GDDKiA.

Z tych samych powodów Dyrekcja wstrzymała prace przy budowie fragmentu innej obwodnicy - Wasilkowa. Prowadzone są jedynie niezbędne roboty na wiadukcie nad torami kolejowymi Białystok - Sokółka.

Prace przy budowie obwodnicy Augustowa trwają na 4,1-km odcinku drogi, wspólnym dla wszystkich wariantów. Ten fragment ma być gotowy do końca grudnia tego roku - poinformowała Dyrekcja. Do wybudowania jest 17,1 km trasy.

Jak wynika z wcześniejszych informacji, GDDKiA ma wybrać jeden z trzech wariantów przebiegu trasy. Przewidywane warianty to: lokalizacja przez Dolinę Rospudy z zastosowaniem różnych technik budowy (tunel lub estakada), obwodnica poprowadzona przez miejscowość Raczki, a trzeci - przez Chodorki.

"Okrągły stół" w sprawie Rospudy zebrał się do tej pory trzy razy, ostatnio w lutym br. Jego zadaniem jest wypracowanie konsensusu w sprawie budowy drogi. W jego skład wchodzą przedstawiciele Ministerstwa Środowiska, Ministerstwa Infrastruktury, GDDKiA, organizacji pozarządowych, samorządów lokalnych województwa podlaskiego oraz niezależni eksperci do spraw budowy dróg i ochrony środowiska.