Nowe ekosamochody mają przyciągać niższymi kosztami użytkowania oraz tym, że z rury wydechowej (jeśli taką mają) wylatuje tylko para wodna. Nadal jednak w zakupie są droższe niż tradycyjnie napędzane auta, stąd nie zdobyły one rynku, szczególnie w Polsce. Cieszą się jednak coraz większym zainteresowaniem. Na przykład w maju tego roku na całym świecie Honda sprzedała 5,7 tys. sztuk hybrydowej Civic, podczas gdy rok wcześnie było to 1,4 tys. sztuk.
- W Polsce sprzedaliśmy w pierwszej połowie tego roku 10 hybryd, ale rok wcześniej mogliśmy pochwalić się tylko 1 sztuką - mówi Iwona Legęć, rzecznik Honda Poland.
Dodaje, że jej koncern ogłosił już światowe plany wprowadzenia w ciągu najbliższych dwóch lat aż czterech modeli z napędem hybrydowym, przy czym będą to samochody z tańszych segmentów, m.in. Jazz.
Toyota w tym roku sprzedała już 56 hybrydowych Priusów (53 rok wcześniej).
- Po Polskich drogach jeździ już około 200 Priusów. Wkrótce przybędzie kilkadziesiąt kolejnych aut, bo właśnie finalizujemy kompletną wymianę floty na Priusy u jednego z partnerów - mówi Robert Mularczyk, rzecznik Toyoty.
To nowy trend, bo do tej pory Priusy kupowali głównie klienci indywidualni. Hybrydowe auta chętnie kupują zamożniejsi klienci. W siostrzanej marce Toyoty, Lexusie, już 29 proc. całej sprzedaży stanowią hybrydy, których w I półroczu sprzedało się w Polsce 112 sztuk.
- Na całym świecie od wprowadzenia Lexusów z napędem hybrydowym, czyli 2005 roku, sprzedaliśmy prawie 150 tys. takich aut - mówi Monika Małek z Lexusa.
Coraz więcej też słychać o projektach wykorzystywania samych silników elektrycznych. Liderem pod tym względem jest koncern PSA, czyli Peugeot i Citroën, które sprzedały do tej pory około 10 tys. aut elektrycznych.
- Były to głównie Citroëny Berlingo, zakupione przez francuskie sieci energetyczne - mówi Marek Nawarecki, rzecznik Citroëna.
Dodaje, że jego firma już teraz wprowadziła tzw. mikrohybrydy.
- W modelach C2, C3 jest system Stop&Start, który powoduje wyłączenie silnika, gdy naciskami hamulec i prędkość spada poniżej 6 km/h i ponowne jego włączenie po puszczeniu pedału hamulca. Dzięki temu spalanie jest o 10 proc. niższe - wyjaśnia Marek Nawarecki.
W przyszłości jego firma chce wprowadzić hybrydy łączące silniki Diesla z elektrycznymi.
NAJNOWSZE PLANY W ZAKRESIE EKOSAMOCHODÓW
• BMW - rozpoczęło serię testów kilkuset aut Mini o napędzie elektrycznym. Testy potrwają od 12 do 18 miesięcy.
• Hyundai - w lipcu 2009 r. rozpocznie w Korei sprzedaż detaliczną hybrydy Elantra LPI. Ma być napędzana gazem LPG i silnikiem elektrycznym.
• Honda - w czerwcu zaczęła produkcję modelu FCX Clarity, samochodu z napędem na ogniwa paliwowe wykorzystującego do napędu wodór.
• Mistubishi i PSA (Peugeot i Citroën) - podpisały umowę o współpracy przy opracowywaniu aut z silnikiem elektrycznym. Mistubishi chce pokazać pojazd elektryczny na rynku japońskim w 2009 roku.
• Subaru - zaprezentowało elektryczne auto na baterie litowo-jonowe o trwałości 10 lat, które bez doładowania może przejechać do 80 km.
Źródło: www.samar.pl