Na co warto zwrócić uwagę przy planowaniu odpowiedzialności społecznej w firmie
Wiele firm postrzega wydanie raportu zrównoważonego rozwoju jako główny cel swoich działań w tym obszarze. Tymczasem najważniejszym elementem jest postrzeganie odpowiedzialnego biznesu w szerszym strategicznym kontekście, jako jednej z głównych funkcji przedsiębiorstwa. Istotnym czynnikiem sukcesu jest analiza wyników finansowych firmy w powiązaniu z efektami środowiskowymi i społecznymi podejmowanych decyzji. Oto kilka rzeczy, na które warto zwrócić uwagę przy budowaniu takiego podejścia.
Skuteczne wdrożenie pozytywnych zmian w organizacji nie ma szans powodzenia bez pełnego poparcia i bezpośredniego zaangażowania ze strony zarządu firmy. Zgodność celów biznesowych i społecznych powinna być też jasno komunikowana przez władze spółki. Z praktyki jednakże wyłania się obraz, który sprowadza działania w zakresie odpowiedzialności społecznej do działania jednorazowego. Dlatego warto zastanowić się nad związaniem na stałe działań z zakresu odpowiedzialności społecznej z takimi obszarami jak wydajność firmy, podejmowanie decyzji, mierzenie wzrostu przychodów, marży operacyjnej i efektywności aktywów.
Firmy mogą szybciej rozwinąć obszar odpowiedzialnego biznesu dzięki jasnej komunikacji zarówno swoich mocnych, jak i słabych stron. Tylko rzetelna i kompletna informacja przedstawia realną wartość, zarówno dla inwestorów jak i dla pozostałych grup interesariuszy. Argumentem za otwartą komunikacją jest też fakt, że już same zauważenie niektórych kwestii i zaplanowanie działań, nawet zanim przyniosą one pożądane efekty, mogą pozytywnie wpłynąć na relacje z ich potencjalnymi adresatami.
W tym momencie nie sposób pominąć kolejnej dobrej praktyki polegającej na wytrwałości w działaniu (ang. walk the talk). Firma, która publicznie ogłosi zaangażowanie w społeczną odpowiedzialność biznesu, powinna być przygotowana do konsekwentnej realizacji tego zobowiązania. Ryzyko utraty wiarygodności i - co za tym idzie - wartości rynkowej firmy jest dużo większe w przypadku złożenia obietnicy bez pokrycia niż odłożenia w czasie pewnych działań w celu lepszego przygotowania. Należy pamiętać, że nawet jeśli klienci i rynek dość powoli doceniają wartość dodaną społecznej odpowiedzialności biznesu, jak pokazuje kilka przypadków z ostatnich lat, niesamowicie szybko i dotkliwie potrafią ukarać za jej ignorancję i brak.
Kolejną rzeczą, o której warto pamiętać, jest czas potrzebny do przygotowania, wdrożenia i uzyskania efektów z tego typu działalności. Strategiczne podejście do odpowiedzialnego biznesu nie nastąpi od razu, gdyż wymaga ustanowienia nowych procesów, relacji i w wielu przypadkach kultury korporacyjnej. Dlatego zamiast pospiesznie podejmować rozproszone działania ważne jest, by uważnie zaplanować cały proces na zasadzie drobnych kroków, które przyniosą długoterminowe rezultaty.
Dalszy ciąg materiału pod wideo
Powiązane
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama