Wartość polskiego rynku usług i produktów teleinformatycznych sięgnęła 75 mld zł. W 2007 roku ten sektor wzrósł o 25 proc. Rynek usług telekomunikacyjnych zwiększył się w tym czasie o nieco ponad 2 proc.

Jak wynika z raportu TOP 200 przygotowanego przez tygodnik Computerworld, na czołowych miejscach w obu branżach nie zaszły zmiany. Największym dostawcą usług i produktów IT jest HP Polska (2,6 mld zł przychodów w 2007 roku, wzrost 15,6 proc.). W pierwszej trójce są jeszcze sprzedawcy sprzętu ABC Data (2,5 mld zł przychodów, wzrost o 22,9 proc.) i Action (1,9 mld, wzrost o 39,2 proc.).

Wśród telekomów liderem jest Telekomunikacja Polska (10,3 mld zł przychodów, spadek o 8,7 proc.). Pierwszą trójkę firm z tego sektora uzupełniają operatorzy komórkowi: PTK Centertel (8,1 mld zł przychodów, wzrost o 7,1 proc.) i Polkomtel (7,8 mld, wzrost o 6 proc.).

W sumie ubiegłoroczne przychody ze sprzedaży usług i sprzętu IT 321 firm uwzględnionych w zestawieniu podsumowano na niemal 37 mld zł. Były o ok. 25 proc. wyższe niż rok wcześniej. Przychody telekomów z zestawienia CW wyniosły niemal 38,6 mld zł (wzrost o 2 proc.).

Jak zauważa CW, w tym roku w wyniku przejęcia Prokomu przez Asseco Poland zmienił się główny informatyk kraju. Przez lata był nim Ryszard Krauze, teraz jest Adam Góral. Prezes Góral kieruje grupą kapitałową o łącznej kapitalizacji ponad 5 mld zł, co daje firmie - według wyliczeń Asseco Poland - piąte miejsce w Europie za Capgemini, Logicam, Indra Systems i Atos Origin.

CW przedstawił przychody branży IT w rozbiciu na poszczególne sektory. Rynek konsumencki to nie więcej niż 20 proc. całego rynku. O sile polskiej branży informatycznej decydują przede wszystkim zakupy przedsiębiorstw i instytucji publicznych. W 2007 roku po raz pierwszy w historii naszego rynku IT uzyskano więcej przychodów z usług niż ze sprzedaży komputerów.

W 2007 roku padł kolejny rekord sprzedaży komputerów osobistych. Do domów i biur trafiło ich 3,3 mln sztuk. Po raz trzeci z rzędu rynek PC w Polsce zwiększa się o ponad 20 proc.

Kołem zamachowym są notebooki, których sprzedaż wzrosła o 65 proc. do 1,46 mln sztuk (45 proc. całkowitej sprzedaży). Wedle prognoz firmy badawczej IDC, w 2008 roku ich udział w sprzedaży przekroczy 50 proc. Najwięksi gracze to HP (385 tys.), Acer (314 tys.) i Fujitsu-Siemens (227 tys.).