Budowa lotniska Lublin - Świdnik ma być finansowana z budżetu państwa, funduszy samorządów, a także z unijnych środków na rozwój regionalny. Udział własny portu lotniczego wynosi 24 proc. całkowitych kosztów inwestycji.
Pomoc państwa ma być przeznaczona na zakup terenu pod lotnisko, budowę terminalu, pasa startowego i dróg do kołowania dla samolotów.
Tłumacząc swoją pozytywną decyzję, KE wskazała, że "w chwili obecnej dostęp mieszkańców województwa lubelskiego do usług transportu lotniczego nie jest zadowalający. Jest to ponadto jeden z oddalonych regionów Unii Europejskiej, o ograniczonej dostępności. Nowe lotnisko pozwoliłoby zatem połączyć ten region z resztą Europy".
Ponadto KE z zadowoleniem podkreśliła, że inwestycję da się pogodzić z ochroną największego w Europie siedliska susła perełkowanego - niezwykle rzadkiego gryzonia z rodziny wiewiórkowatych, zagrożonego wyginięciem. Po interwencjach ekologów, nowa koncepcja inwestycji zakłada przesunięcie pasa startowego, ponadto licząca ok. 9 tys. osobników kolonia susłów ma być objęta specjalną ochroną przez władze portu lotniczego.
Decyzja KE to przyzwolenie na realizację inwestycji w Świdniku - uważa prezes spółki Port Lotniczy Lublin Grzegorz Muszyński. Gdyby nie było zgody Komisji, spółka nie mogłaby wykorzystywać funduszy z Regionalnego Programu Operacyjnego (RPO). W ostatnim czasie na projekt w Świdniku pozyskano 49 mln euro z tego programu pomocowego.
Projekt w Świdniku napotykał na liczne problemy
Na początku konkurował z inną lokalizacją w Niedźwiadzie. Przeciwni budowie byli ekolodzy i środowiska kombatanckie. W sąsiedztwie planowanej inwestycji znajdował się rezerwat Natura 2000 i mogiły żołnierzy z okresu II wojny światowej.
Dotychczas na rozbudowę portu w Świdniku wydano 14 mln z Kontraktu Wojewódzkiego i około 5 mln z emisji akcji własnych. Koszt inwestycji wg wstępnych założeń to 150 mln zł. Udział większościowy w spółce (96 proc.) mają samorządy: Województwa Lubelskiego 36,6; Gmina Miasta Lublin 56,3 i Gmina Miejska Świdnik 2,5
Wykupionych jest już około 20% nieruchomości
Lotnisko zajmować będzie 250 ha, pas startowy ma mieć 2,5 km długości. Ten rok - według założeń - ma być zamknięty pozwoleniem na budowę, w przyszłym roku ruszą pierwsze prace budowlane. Lotnisko w Świdniku ma być gotowe do 2011 roku.
Prognoza ruchu lotniczego dla portu Lublin - Świdnik zakłada 500 tys. pasażerów w pierwszym roku funkcjonowania lotniska, ok. 1 mln w prognozie sięgającej 2016 r. i ok. 2,4 mln pod koniec 2035 r.
KE zgodziła się też na udzielenie pomocy w wysokości 6 mln zł na rozbudowę lotniska w Gdańsku - Rębiechowie
"Modernizacja istniejącej infrastruktury lotniska jest niezbędna w celu dostosowania jej do szybko wzrastającej liczby przewożonych osób i towarów" - uznała KE.
Zatwierdzone środki pozwolą m.in. na modernizację płyty postojowej oraz dróg do kołowania samolotów na gdańskim lotnisku.
Wiceprezes portu Tomasz Kloskowski powiedział PAP, że dotacja ta wraz z wcześniej otrzymanymi 2,7 mln euro sfinansuje w prawie 50 proc. inwestycje przeprowadzone w porcie w tym i ubiegłym roku.
"Te pieniądze praktycznie już wydaliśmy. Powstał nowy system bezpieczeństwa, płyty postojowe, bagażownia i został zmodernizowany terminal cargo" - wyjaśnił Kloskowski.
"Wydaliśmy prawie 19 mln zł, a dzięki decyzji Komisji Europejskiej otrzymamy zwrot prawie 9 mln zł" - dodał. Poinformował, że port lotniczy w Gdańsku w ub. r. obsłużył 1 mln 700 tys. pasażerów, co oznacza prawie 40-proc. wzrost w porównaniu z rokiem poprzednim. W pierwszym kwartale 2008 r. nastąpiło dalsze 38-proc. zwiększenie przewozów.
W ubiegłym roku zysk finansowy spółki wyniósł 11,5 mln zł. Pierwsze trzy miesiące 2008 roku przyniosły 3,5 mln zł zysku.