Telefonię VoIP oferują nie tylko wyspecjalizowane firmy, ale także telekomy i sieci telewizji kablowej.
Trendy dotyczące telefonii stacjonarnej i telefonii internetowej doskonale widać w Multimediach, notowanym na giełdzie operatorze telewizji kablowej (CaTV), który także świadczy usługi telekomunikacyjne i internetowe. W I kwartale tego roku firma pozyskała 7,1 tys. klientów VoIP i straciła prawie 1,6 tys. klientów telefonii stacjonarnej. Między kwietniem 2007 r. a końcem marca 2008 r. Multimedia pozyskały w sumie 18,3 tys. klientów VoIP (mają ich 66,8 tys.).
Multimedia, a także inni operatorzy telewizji kablowej, VoIP wykorzystują do dostarczania klientom normalnych abonamentowych usług telefonicznych. Klienci mają normalne numery telefonów, pod które można do nich dzwonić. Z danych Polskiej Izby Komunikacji Elektronicznej wynika, że w końcu marca 10 największych operatorów CaTV miało w sumie prawie 405 tys. klientów usług telefonicznych. W większości usługi świadczono im za pomocą telefonii internetowej.
Wśród CaTV liderem na rynku telefonicznym są Multimedia. Drugim graczem jest UPC, która w końcu marca miała 128,3 tys. abonentów usług telefonicznych (o ponad 54 proc. więcej niż rok wcześniej), trzecim Aster (55 tys.), a czwartym i ostatnim operatorem CaTV, który ma kilkadziesiąt tysięcy klientów jest Vectra (31 tys. w końcu marca).
Telefonia internetowa coraz częściej gości też w katalogu usług klasycznych operatorów telefonicznych. Liderem jest Telekomunikacja Polska (164 tys. klientów 31 marca 2008 r., wobec 39 tys. rok wcześniej), która telefon internetowy dołącza do pakietu usług interentowych świadczonych za pomocą urządzenia LiveBox. Telefonia Dialog obsługuje ponad 20 tys. aktywnych kont telefonii VoIP. Netia ma 4,8 tys. użytkowników telefonii internetowej.
- Klientom LLU (dzierżawa przez operatora linii telefonicznej od operatora zasiedziałego, umożliwia świadczenie własnych usług - przyp. GP) usługi telefoniczne będziemy świadczyć z wykorzystaniem telefonii internetowej - zapowiada Mirosław Godlewski, prezes Netii.
- Oferowany przez nas VoIP to usługa wygodna dla biznesu, bo można wybrać sobie numer w mieście, w którym ma się najwięcej kontrahentów. To obniża koszty - mówi Marta Pietranik, rzecznik Telefonii Dialog.
Również wyspecjalizowani w usługach VoIP mali operatorzy oferują numery do odbierania połączeń przychodzących. Według szacunków GP obsługują w sumie ok. 200 tys. takich numerów. Z dużych graczy tylko o2 (usługa Tlenofon) nie ujawniła nam informacji o liczbie numerów.