Wydawcy custom publishing, drukujący na zlecenie firm magazyny reklamowo-konsumenckie dla klientów lub pracowników, liczą, że firmy nie zetną budżetów na tę formę komunikacji, mimo spowolnienia gospodarczego i oszczędności w wydatkach na reklamę.

- Firmy wolą często dotrzeć za pośrednictwem magazynu do określonej grupy klientów niż za pośrednictwem telewizji do wszystkich - tłumaczy Łukasz Skalski, członek zarządu spółki Concept Publishing, wydającego ponad 40 tytułów.

- Na początku roku był zastój. Klienci przyglądali się sytuacji na rynku. Ale już widać ożywienie. Zaczęły pojawiać się nowe przetargi - mówi GP Katarzyna Kryńska, dyrektor marketingu i reklamy Yo Media Consulting, wydająca magazyny m.in. dla takich klientów jak PKO BP, Audi, Volkswagen czy dr Irena Eris.

O pieniądze walczą duże firmy, jak Concept Publishing, Direct Publishing Group czy Yo Media Consulting, i kilkaset mniejszych. Wartość zleceń szacuje się na 50-100 mln zł rocznie. Wydawcy zarabiają też na reklamach. Łukasz Skalski podkreśla, że rynek rośnie nieprzerwanie od czterech lat.

- W ubiegłym roku pozyskaliśmy 11 nowych klientów, a nasze przychody wzrosły o około 50 proc. - dodaje Łukasz Skalski.

- Założyliśmy w tym roku wzrost przychodów, ale ostrożnie. Wydajemy magazyny, za pomocą których firmy docierają do klientów z wyższej półki i które mają charakter wizerunkowy. Ta grupa nie jest tak wrażliwa na kryzys jak inne - dodaje Katarzyna Kryńska.

do 130 tys. zł kosztuje wydanie 10 tys. egz. magazynu konsumenckiego przez firmy custom publishing