Chińskie motory i skutery zdobywają polski rynek. Na około 115 tys. skuterów zarejestrowanych w ubiegłym roku, aż 105 tys. to produkty z Chin. Można je kupić w supermarketach za 2-5 tys. zł. Dynamika wzrostu tego rynku zaskakuje specjalistów. W 2006 roku zarejestrowano bowiem około 70 tys. skuterów, a rok wcześniej około 35 tys. Łatwo policzyć, że jeśli ten wzrost utrzyma się, to na koniec tego roku będziemy mieli około 150 tys. nowo zarejestrowanych skuterów.

- Dla nas to dobra informacja, bo liczymy, że część kupujących teraz skutery przesiądzie się na prawdziwe motocykle. W Polsce ten rynek dopiero rozwija się - mówi Przemysław Iwanicki z Suzuki.

Jego firma sprzedała w 2007 roku 1 tys. motocykli. W tym roku planuje sprzedaż około 1,5 tys. sztuk.

Motocykli sprzedaje się kilkakrotnie mniej niż skuterów. Z danych Centralnej Ewidencji Pojazdów wynika, że w ubiegłym roku przybyło ich nieco ponad 7,5 tys. sztuk - 48 proc. więcej niż w 2006 roku. Sprzedawcy liczą, że w tym roku uda im się sprzedać 10 tys. pojazdów. Wprowadzają promocje i upusty. Cały czas w salonach można też spotkać znacznie przecenione modele z ubiegłego roku. Na przykład Hondy z 2007 roku. są sprzedawane z ubezpieczeniem AC w cenie. Podobnie rzecz się ma w BMW, które do tego ma swój serwis finansowy.

- Około 50 proc. kupujących korzysta albo z kredytu albo leasingu - mówi Robert Domański z BMW.

Sprzedawcy motocykli obawiają się jednak zahamowania zakupów ze strony młodszych klientów. Ministerstwo Infrastruktury przygotowuje projekt ustawy o kierujących pojazdami, która wprowadzi ograniczenia użytkowania motocykli o większych pojemnościach dla osób w wieku do 24 lat. Dziś motocyklami mogą jeździć już 18-latki.

- Propozycje tych przepisów wynikają między innymi z wdrożenia Dyrektywy 2006/126/WE - mówi Mikołaj Karpiński, rzecznik Ministerstwa Infrastruktury.

Nie wiadomo, kiedy ten projekt wejdzie w życie, ale znając procedury legislacyjne, nie będzie to wcześniej niż od początku przyszłego roku.

ZE STRONY PRAWA

ZMIANY W UPRAWNIENIACH DO JAZDY NA MOTOCYKLU

Ministerstwo Infrastruktury proponuje, żeby poszczególne kategorie prawa jazdy mogły upoważniać do prowadzenia określonych motocykli od określonego wieku:

• kategoria A1 - na motocykle o pojemności silnika nieprzekraczającej 125 ccm, mocy nieprzekraczającej 11 kW i stosunku mocy do masy nieprzekraczającym 0,1 kW/kg oraz motocykli trzykołowych o mocy nieprzekraczającej 15 kW, można uzyskać od 16 roku życia,

• kategoria A2, na motocykle o mocy nieprzekraczającej 35 kW i stosunku mocy do masy nieprzekraczającym 0,2 kW/kg oraz niepochodzące od pojazdów o mocy przekraczającej dwukrotność mocy takiego motocykla, możliwa do uzyskania od 18 roku życia,

• kategoria A na motocykle i motocykle trzykołowe o mocy powyżej 15 kW, możliwa do uzyskania od 20 lat, w przypadku gdy osoba od co najmniej dwóch lat posiada prawo jazdy kategorii A2, a w pozostałych przypadkach od 24 roku życia.