statystyki

Ustawa o doręczeniach elektronicznych to także nowe obowiązki dla firm

autor: Magdalena Wikarjak01.11.2020, 12:30; Aktualizacja: 18.11.2020, 11:24
Ustawa zmienia dotychczasowy sposób obiegu korespondencji, wprowadzając zasadę pierwszeństwa tej elektronicznej nad tradycyjną, papierową. W tym duchu ustawodawca zakłada uproszczenie obecnie obowiązujących rozwiązań

Ustawa zmienia dotychczasowy sposób obiegu korespondencji, wprowadzając zasadę pierwszeństwa tej elektronicznej nad tradycyjną, papierową. W tym duchu ustawodawca zakłada uproszczenie obecnie obowiązujących rozwiązańźródło: ShutterStock

Przedsiębiorcy obligatoryjnie przekażą adres do doręczeń do specjalnej bazy adresów elektronicznych. Podmioty wpisane do KRS wyznaczą też administratora skrzynki do obsługi urzędowej korespondencji.

Te nowe obowiązki nałoży na przedsiębiorców ustawa o doręczeniach elektronicznych, którą 7 października 2020 r. uchwalił Sejm (w chwili zamykania numeru do druku czekała na rozpatrzenie przez Senat). Jak wynika z uzasadnienia załączonego do druku sejmowego, nowy akt prawny ma na celu określenie zasad wymiany korespondencji z podmiotami publicznymi zarówno w relacji z innymi podmiotami publicznymi, jak i z podmiotami niepublicznymi, w tym z osobami fizycznymi (na przykład: pomiędzy obywatelem a organem administracji, pomiędzy sądem a stronami postępowania, w tym między przedsiębiorcami a sądem).

Europejskie wzory

Z tekstu ustawy uchwalonego przez Sejm wynika, że już w połowie 2021 r. powstanie publiczna usługa rejestrowanego doręczenia elektronicznego, zapewniająca potwierdzenie nadania i odbioru korespondencji. Usługa ta opierać się ma na wzorcu wskazanym w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 910/2014 z 23 lipca 2014 r. w sprawie identyfikacji elektronicznej i usług zaufania w odniesieniu do transakcji elektronicznych na rynku wewnętrznym oraz uchylającym dyrektywę 1999/93/WE (Dz.Urz. UE z 2014 r. L 257, s. 73). Oprócz tego powstać ma także publiczna usługa hybrydowa skierowana do osób wykluczonych cyfrowo. Dzięki tej ostatniej usłudze osoby te będą miały możliwość otrzymywania w postaci papierowej korespondencji wysyłanej przez podmioty publiczne w domyślnej postaci elektronicznej. W okresie przejściowym, tj. do dnia wyłonienia w ramach konkursu operatora wyznaczonego (o którym mowa w art. 3 pkt 13 ustawy z 23 listopada 2012 r. – Prawo pocztowe; t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1041), czyli planowo do 31 grudnia 2025 r., powyższe usługi ma świadczyć Poczta Polska SA.


Pozostało 80% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
7,90 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Komentarze (1)

  • g(2020-11-01 14:49) Zgłoś naruszenie 00

    Ciekawe ile Pinokio na tym zarobi? Z okazji negocjacji prawicowych kanciarzy to jemu podlega ministerstwo cyfryzacji. Nie wyznaczono stosowanego ministra.

    Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane