statystyki

Samochodowy kartel surowo ukarany

autor: Patryk Słowik30.09.2020, 06:01; Aktualizacja: 30.09.2020, 08:16
Komisja Europejska poinformowała wczoraj, że decyzja jest jedynie jednym z elementów zdecydowanej reakcji organów unijnych na kartelizację występującą w sektorze części samochodowych. Łącznie nałożono już w tych sprawach 2,17 mld euro kar.

Komisja Europejska poinformowała wczoraj, że decyzja jest jedynie jednym z elementów zdecydowanej reakcji organów unijnych na kartelizację występującą w sektorze części samochodowych. Łącznie nałożono już w tych sprawach 2,17 mld euro kar.źródło: ShutterStock

18 mln euro. Tyle łącznie zapłacą dwie firmy dostarczające części samochodowe, obie mające swoją siedzibę w Niemczech. Sankcję wymierzyła Komisja Europejska (model karania za naruszenia prawa konkurencji jest dwutorowy – zajmuje się tym zarówno krajowy organ, w Polsce jest to Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, jak i Komisja Europejska).

Co ciekawe, w nielegalnych porozumieniach brał udział także trzeci podmiot, kanadyjska firma Magna. Ona jednak nie została ukarana, gdyż wskutek jej działalności wykryto kartel.

Ukarani to podmioty dostarczające moduły drzwiowe i części do okien wykorzystywanych w samochodach grup Daimler oraz BMW. Przedsiębiorcy porozumiewali się między sobą – przedstawiciele firm się spotykali, wymieniano stale e-maile, wykonano wiele połączeń telefonicznych. W ten sposób firmy znały swe tajemnice handlowe, a cały proceder służył temu, by ceny na rynku części samochodowych były odpowiednio wysokie. Co było z korzyścią dla ukaranych firm, lecz niekorzystne dla producentów aut, a ostatecznie konsumentów.

– Komponenty takie jak moduły drzwi, regulatory okien i systemy zatrzasków są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania samochodów, zapewniają ochronę przed urazami oraz zapewniają bezpieczeństwo i komfort. Trzej dostawcy zmówili się, aby zwiększyć swoje zyski ze sprzedaży tych komponentów. Kartele te ostatecznie zaszkodziły europejskim konsumentom i negatywnie wpłynęły na konkurencyjność europejskiego sektora motoryzacyjnego – wskazała Margrethe Vestager, wiceprzewodnicząca Komisji Europejskiej odpowiedzialna za sprawy związane z prawem konkurencji.


Pozostało 58% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
7,90 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane