statystyki

Co może zrobić sprzedawca, gdy klient nie ma maseczki?

autor: Jakub Styczyński08.09.2020, 13:20; Aktualizacja: 08.09.2020, 13:33
W swoich wyjaśnieniach zarówno Ministerstwo Zdrowia, jak i Główny Inspektorat Sanitarny zgodnie twierdzą, że sprzedawcy mają możliwość nieobsługiwania klientów nieprzestrzegających nakazu zakrywania ust i nosa

W swoich wyjaśnieniach zarówno Ministerstwo Zdrowia, jak i Główny Inspektorat Sanitarny zgodnie twierdzą, że sprzedawcy mają możliwość nieobsługiwania klientów nieprzestrzegających nakazu zakrywania ust i nosaźródło: ShutterStock

Kwestia zakrywania ust i nosa w celu zapobiegania rozprzestrzenianiu się koronawirusa wciąż budzi duże emocje – zwłaszcza wśród handlowców i innych przedsiębiorców stykających się na co dzień z klientami. Z jednej strony – jak pisaliśmy w DGP nr 154 z 10 sierpnia br. („Bez maseczki? Bez zakupów”) – zarówno Ministerstwo Zdrowia (odpowiedzialne za przyjęcie przepisów nakazujących zasłanianie części twarzy w określonych miejscach), jak i Główny Inspektorat Sanitarny (wydający wytyczne przeciwepidemiczne) zgodnie twierdzą, że sprzedawcy mają możliwość nieobsługiwania klientów nieprzestrzegających nakazu. Z drugiej strony ostatnio głośno było o decyzji Sądu Rejonowego w Suwałkach, zgodnie z którą ekspedientka za odmowę sprzedaży towaru klientce nieposiadającej maseczki ma zapłacić grzywnę. Wcześniej zaś pisano o aktorze Tomaszu Karolaku, który zrobił olbrzymi szum w mediach po tym, jak został wyproszony ze sklepu IKEA za brak osłony twarzy. Czy zatem sprzedawca powinien odmówić obsłużenia klienta, który ignoruje obowiązek noszenia maseczki? Czy ochrona może wyprosić taką osobę ze sklepu? Porządkujemy wiedzę, odpowiadając na te i inne pytania przedsiębiorców.

Czy sprzedawca może odmówić obsłużenia klienta, który nie nosi maseczki?

To najbardziej kontrowersyjna kwestia. Suwalski Sąd Rejonowy nałożył 100 zł grzywny na ekspedientkę za odmowę sprzedaży towaru klientce nieposiadającej zakrycia ust i nosa. Kara wynikała z naruszenia art. 135 ustawy z 20 maja 1971 r. – Kodeks wykroczeń (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 821; ost.zm. Dz.U. z 2020 r. poz. 1086; dalej: k.w.). Przepis ten stanowi, że karze grzywny podlega ten, kto „zajmując się sprzedażą towarów w przedsiębiorstwie handlu detalicznego lub w przedsiębiorstwie gastronomicznym, ukrywa przed nabywcą towar przeznaczony do sprzedaży lub umyślnie bez uzasadnionej przyczyny odmawia sprzedaży takiego towaru”. Ukarana ekspedientka złożyła apelację do wyroku i sąd drugiej instancji ma ją rozpatrzyć 16 września.

W swoich wyjaśnieniach zarówno Ministerstwo Zdrowia, jak i Główny Inspektorat Sanitarny zgodnie twierdzą, że sprzedawcy mają możliwość nieobsługiwania klientów nieprzestrzegających nakazu zakrywania ust i nosa. Co do tego nie ma wątpliwości m.in. profesor Piotr Kruszyński, czołowy polski karnista. Jego zdaniem jest absolutnie nieuzasadnione, aby policja składała wniosek o ukaranie do sądu za to, że sprzedawca odmówi sprzedaży towarów osobie niezakrywającej twarzy i nosa. ‒ Biorąc pod uwagę chęć zapewnienia bezpieczeństwa pracownikom oraz klientom sklepu, mamy do czynienia z wystarczającym uzasadnieniem, które uniemożliwia policji karanie z tytułu naruszenia art. 135 k.w. – uważa prof. Kruszyński.


Pozostało 74% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
9,80 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Komentarze (1)

  • Jan(2020-09-08 21:25) Zgłoś naruszenie 00

    Sprzedawca ma możliwość nie obsłużenia klienta bez maseczki czy bez skarpet. Klient ma możliwość ścigania go za dyskryminację wg Art 31 konstytucji oraz za pomocą art 135 kw. Kare jednak płaci sprzedawca a nie GIS czy MZ.

    Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane