statystyki

Obajtek: Przejęcie PGNiG może pójść łatwiej niż Lotosu [WYWIAD]

autor: Julita Żylińska11.08.2020, 10:36; Aktualizacja: 11.08.2020, 10:39
Daniel Obajtek, prezes PKN Orlen

Daniel Obajtek, prezes PKN Orlenźródło: ShutterStock

Nie będziemy angażować się w większym stopniu w ElectroMobility Poland, chcemy natomiast dostarczyć tworzywa - mówi Daniel Obajtek, prezes PKN Orlen.

Czy Orlen rozmawia już z Komisją Europejską na temat planowanego przejęcia PGNiG?

Przygotowujemy się do tego procesu, zaczęliśmy już rozmowy z Komisją, są powoływane specjalne zespoły w Orlenie i w PGNiG. Przygotowujemy wniosek do Komisji Europejskiej o zgodę na połączenie.

Czy z tych rozmów wynika, gdzie mogą być obszary problematyczne?

To będzie o wiele prostsza fuzja niż ta z Lotosem, z jednej prostej przyczyny – w tym przypadku nie łączymy tych samych aktywów produkcyjnych czy tego samego rodzaju działalności. W przypadku Lotosu koncentracja działalności jest bardzo duża i to nie tylko w Polsce, ale i w regionie. Najłatwiej było z Energą, bo mimo że mamy w Orlenie pion energetyczny, to ta koncentracja nie była duża. Stopień trudności uzyskania zgody Komisji na przejęcie PGNiG oceniam na „pomiędzy” tymi dwoma wnioskami.

Kiedy wstępny wniosek może trafić do KE?

Na pewno chcielibyśmy go złożyć jeszcze w tym roku. Podmioty prawne, które będą nas reprezentować, i doradcy biznesowi są już przez nas wyłonieni. Musimy to sprawnie poprowadzić, zwłaszcza że chcielibyśmy, aby oba te procesy integracji z PGNiG i Lotosem zbiegły się w czasie. Po ich uruchomieniu musimy bowiem błyskawicznie opracować program optymalizacji całej grupy, również Orlenu. Musimy spionizować i podzielić działalność na segmenty: ropa, gaz, petrochemia, energetyka, utworzyć biura innowacji i optymalizacji. Działalność w poszczególnych segmentach będzie układana pod te spółki, które mają największą siłę rynkową, doświadczenie i największe know-how. Nie będzie tak, że tylko spółki Orlenu wszystko przejmują. Na przykład w dziedzinie transportu kolejowego wiodącą rolę będzie pełnić spółka Lotos Kolej.


Pozostało 87% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
9,80 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane