Rozpoczęcie procedury
- obowiązki sprawozdawcze związane z otwarciem likwidacji – w świetle ustawy o rachunkowości (dalej: u.r.) konieczne jest sporządzenie sprawozdania finansowego na dzień poprzedzający dzień postawienia jednostki w stan likwidacji;
- zgromadzenie wspólników, które podejmie uchwałę o rozwiązaniu spółki;
- zgłoszenie otwarcia likwidacji do KRS;
- ogłoszenie o otwarciu likwidacji w MSiG – od dnia ogłoszenia wierzyciele mają trzy miesiące na zgłoszenie swoich wierzytelności;
- zrealizowanie czynności likwidacyjnych;
- przygotowanie i przeprowadzenie zgromadzenia wspólników, które zatwierdzi sprawozdanie likwidacyjne. Chodzi tu o sprawozdanie finansowe na dzień poprzedzający podział między wspólników majątku pozostałego po zaspokojeniu lub zabezpieczeniu wierzycieli (sprawozdanie likwidacyjne). Uwaga! Na zgromadzeniu warto także pamiętać o wyznaczeniu (w uchwale wspólników) przechowawcy ksiąg i dokumentów spółki;
- podział między wspólników majątku pozostałego po zaspokojeniu lub zabezpieczeniu wierzycieli – nie może to nastąpić przed upływem sześciu miesięcy od daty ogłoszenia o otwarciu likwidacji i wezwaniu wierzycieli.
Wycena aktywów i utworzenie rezerwy
- Wn „Kapitał z aktualizacji wyceny”,
- Ma „Odpis aktualizujący dany składnik aktywów”.
- Wn „Kapitał z aktualizacji wyceny”,
- Ma „Pozostałe rezerwy – rezerwa na likwidację działalności”.
- Wn „Pozostałe rezerwy – rezerwa na likwidację działalności”,
- Wn „VAT naliczony, jeśli przysługuje odliczenie”,
- Ma „Rozrachunki z dostawcami”.