statystyki

Zmiana produktu i sprzedawania go w starym opakowaniu narusza zbiorowe interesy konsumentów [WYWIAD]

autor: Patryk Słowik02.06.2020, 08:38; Aktualizacja: 02.06.2020, 08:38
Zachowanie producentów papierosów można porównać do sytuacji, w której producent samochodów w modelu od lat znanym klientom jako samochód sportowy pod płaszczykiem „nowej formuły” rozpocząłby sprzedaż tego rodzaju auta z dużo słabszym silnikiem, nie informując o tym klientów.

Zachowanie producentów papierosów można porównać do sytuacji, w której producent samochodów w modelu od lat znanym klientom jako samochód sportowy pod płaszczykiem „nowej formuły” rozpocząłby sprzedaż tego rodzaju auta z dużo słabszym silnikiem, nie informując o tym klientów.źródło: ShutterStock

Zamieszczanie na opakowaniach papierosów informacji o nowej formule nie może być uznane za przekazanie rzetelnej informacji o produkcie, gdyż klient może pozostawać w błędnym przekonaniu, że kupuje papierosy mentolowe z inną, zmienioną formułą, a nie zwykłe papierosy.

Od 20 maja 2020 r. obowiązuje zakaz sprzedaży papierosów z aromatem mentolowym. Część producentów postanowiła nowy produkt – papierosy bez aromatu – sprzedawać w identycznych opakowaniach jak te kojarzone z mentolami. Czy to dopuszczalne?

Moim zdaniem takie zachowanie producentów papierosów może wypełniać znamiona praktyki naruszającej zbiorowe interesy konsumentów. Praktykami takimi są – zgodnie z art. 24 ust. 2 ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów – działania lub zaniechania przedsiębiorcy sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami godzące w zbiorowe interesy konsumentów. Do znamion niedozwolonej praktyki należą zatem bezprawność, rozumiana jako sprzeczność z przepisami prawa powszechnie obowiązującego, lub naruszenie dobrych obyczajów, rozumianych jako wzorzec zachowań, którymi powinien kierować się przedsiębiorca (profesjonalista) w relacjach z konsumentami. Istotne jest również, by czyn taki godził w zbiorowe interesy konsumentów, czyli był skierowany do potencjalnie nieograniczonej liczby odbiorców. Wydaje się, że z taką sytuacją możemy mieć do czynienia w przypadku, o który pan pyta.


Pozostało jeszcze 66% treści

2 dostępy do wydania cyfrowego DGP w cenie
9,80 zł Za pierwszy miesiąc.
Oferta autoodnawialna
PRENUMERATA 2020
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane