statystyki

Zmiana produktu i sprzedawania go w starym opakowaniu narusza zbiorowe interesy konsumentów [WYWIAD]

autor: Patryk Słowik02.06.2020, 08:38; Aktualizacja: 02.06.2020, 08:38
Zachowanie producentów papierosów można porównać do sytuacji, w której producent samochodów w modelu od lat znanym klientom jako samochód sportowy pod płaszczykiem „nowej formuły” rozpocząłby sprzedaż tego rodzaju auta z dużo słabszym silnikiem, nie informując o tym klientów.

Zachowanie producentów papierosów można porównać do sytuacji, w której producent samochodów w modelu od lat znanym klientom jako samochód sportowy pod płaszczykiem „nowej formuły” rozpocząłby sprzedaż tego rodzaju auta z dużo słabszym silnikiem, nie informując o tym klientów.źródło: ShutterStock

Zamieszczanie na opakowaniach papierosów informacji o nowej formule nie może być uznane za przekazanie rzetelnej informacji o produkcie, gdyż klient może pozostawać w błędnym przekonaniu, że kupuje papierosy mentolowe z inną, zmienioną formułą, a nie zwykłe papierosy.

Od 20 maja 2020 r. obowiązuje zakaz sprzedaży papierosów z aromatem mentolowym. Część producentów postanowiła nowy produkt – papierosy bez aromatu – sprzedawać w identycznych opakowaniach jak te kojarzone z mentolami. Czy to dopuszczalne?

Moim zdaniem takie zachowanie producentów papierosów może wypełniać znamiona praktyki naruszającej zbiorowe interesy konsumentów. Praktykami takimi są – zgodnie z art. 24 ust. 2 ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów – działania lub zaniechania przedsiębiorcy sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami godzące w zbiorowe interesy konsumentów. Do znamion niedozwolonej praktyki należą zatem bezprawność, rozumiana jako sprzeczność z przepisami prawa powszechnie obowiązującego, lub naruszenie dobrych obyczajów, rozumianych jako wzorzec zachowań, którymi powinien kierować się przedsiębiorca (profesjonalista) w relacjach z konsumentami. Istotne jest również, by czyn taki godził w zbiorowe interesy konsumentów, czyli był skierowany do potencjalnie nieograniczonej liczby odbiorców. Wydaje się, że z taką sytuacją możemy mieć do czynienia w przypadku, o który pan pyta.


Pozostało 66% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
9,80 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane