W normalnym trybie starosta powinien zastosować art. 64 par. 2 kodeksu postępowania administracyjnego. Stanowi on, że jeżeli podanie nie spełnia innych wymagań ustalonych w przepisach prawa, należy wezwać wnoszącego do usunięcia braków w wyznaczonym terminie, nie krótszym niż siedem dni, z pouczeniem, że nieusunięcie tych braków spowoduje pozostawienie podania bez rozpoznania. Zatem w normalnym trybie, w normalnych okolicznościach, starosta zapewne zastosowałby ww. tryb uzupełnienia braków formalnych wniosku. Jednakże z powodu aktualnej sytuacji epidemicznej szczególnego znaczenia nabiera treść art. 15zzr ust. 1 tarczy antykryzysowej.
Z tej normy wynika zaś m.in., że w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID-19 bieg przewidzianych przepisami prawa administracyjnego terminów:
1) od zachowania których jest uzależnione udzielenie ochrony prawnej przed sądem lub organem,
2) do dokonania przez stronę czynności kształtujących jej prawa i obowiązki,
3) przedawnienia,
4) których niezachowanie powoduje wygaśnięcie lub zmianę praw rzeczowych oraz roszczeń i wierzytelności, a także popadnięcie w opóźnienie,
5) zawitych, z niezachowaniem których ustawa wiąże ujemne skutki dla strony,
6) do dokonania przez podmioty lub jednostki organizacyjne podlegające wpisowi do właściwego rejestru czynności, które powodują obowiązek zgłoszenia do tego rejestru, a także terminów na wykonanie przez te podmioty obowiązków wynikających z przepisów o ich ustroju
− nie rozpoczyna się, a rozpoczęty ulega zawieszeniu na ten okres.
W praktyce oznacza to tyle, że wspomniany wyżej siedmiodniowy termin w aktualnej sytuacji epidemicznej nie może się nawet rozpocząć. Mógłby zacząć biec, lecz dopiero po zniesieniu stanu epidemii. Co jednak istotne, powyższe nie wpływa na możliwość złożenia brakujących dokumentów przez przedsiębiorcę. W konsekwencji dostarczenie ww. dokumentów w ww. okresie pomimo nierozpoczęcia biegu ww. terminu – będzie prawnie skuteczne. Ma to zaś uzasadnienie w ust. 5 ww. art. 15zzr, gdzie postanowiono, że czynności dokonane w celu wykonania uprawnienia lub obowiązku w okresie wstrzymania rozpoczęcia albo zawieszenia biegu terminów, o których mowa w ust. 1, są skuteczne.
Podstawa prawna
•art. 64 par. 2 ustawy z 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 256; ost.zm. Dz.U. poz. 695)
•art. 15zzr ust. 1 ustawy z 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz.U. z 2020 r. poz. 374; ost.zm. Dz.U. poz. 695)