statystyki

Jaki jest sposób na bezpieczną dla przedsiębiorcy sprzedaż perfum w internecie

autor: Dr Bartosz Draniewicz10.03.2020, 06:01; Aktualizacja: 13.03.2020, 10:51
Zerwanie folii i wyjęcie perfum z pudełka nie będzie miało wpływu na aspekty higieniczne lub zdrowotne. Zatem nie można z takiego powodu ograniczyć prawa klienta do zwrotu towaru zakupionego na odległość − jeżeli nie mógł przetestować towaru w inny sposób.

Zerwanie folii i wyjęcie perfum z pudełka nie będzie miało wpływu na aspekty higieniczne lub zdrowotne. Zatem nie można z takiego powodu ograniczyć prawa klienta do zwrotu towaru zakupionego na odległość − jeżeli nie mógł przetestować towaru w inny sposób.źródło: ShutterStock

Ryzyko związane z kosztami odstąpienia klienta od umowy można zminimalizować poprzez załączenie do wysyłanych wyrobów niewielkiej próbki. Pozwala ona konsumentowi na zbadanie właściwości towaru bez konieczności zdejmowania folii i ingerowania w opakowanie.

Przedsiębiorcy, którzy sprzedają perfumy w internecie, często borykają się z problemem zwrotu produktów. Bywa, że konsument – po sprawdzeniu towaru – postanawia odstąpić od umowy. Często dochodzi przy tym do zerwania foli, rozpakowania perfum – co powoduje, że taki towar nie nadaje się już do wprowadzenia do obrotu po takiej samej cenie albo wymaga ponownego konfekcjonowania. W świetle orzecznictwa sądowego w przypadku umów zawartych na odległość to przedsiębiorca ponosi ryzyko odstąpienia od umowy przez konsumenta. Dlatego też wielu właścicieli e-sklepów szuka sposobu, jak sobie poradzić w takiej sytuacji. Takie rozwiązanie istnieje. Można uniknąć kłopotów dzięki załączaniu do perfum sprzedawanych poza lokalem przedsiębiorstwa lub na odległość próbki produktu. Pozwoli ona klientowi na zbadanie właściwości towaru bez konieczności naruszania opakowania.

Prawo odstąpienia od umowy

Zasady zawierania umów na odległość i poza lokalem przedsiębiorstwa regulowane są przez ustawę o prawach konsumenta (dalej: u.p.k.). Zgodnie z art. 27 tej u.p.k. konsument, który zawarł umowę na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa, może w terminie 14 dni odstąpić od niej bez podawania przyczyny i bez ponoszenia kosztów (z pewnymi wyjątkami określonymi w art. 33, art. 34 ust. 2 i art. 35 u.p.k.). Przy czym oświadczenie woli dotyczące odstąpienia od umowy może być złożone w dowolnej formie − ustnie lub elektronicznie. Odstępując od umowy, konsument może skorzystać z ustawowego formularza, jednak korzystanie z niego nie jest obligatoryjne. Ponadto na podstawie art. 34 u.p.k. konsument ma obowiązek zwrócić rzecz przedsiębiorcy lub przekazać ją osobie upoważnionej przez przedsiębiorcę do odbioru niezwłocznie, jednak nie później niż 14 dni od dnia, w którym odstąpił od umowy, chyba że przedsiębiorca zaproponował, że sam odbierze rzecz. Do zachowania terminu wystarczy odesłanie rzeczy przed jego upływem.

Prawo konsumenta do odstąpienia nie ma charakteru bezwzględnego. Zamknięty katalog umów, od których konsument nie może odstąpić, jest zawarty w art. 38 u.p.k. Zgodnie z nim prawo odstąpienia od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa lub na odległość nie przysługuje konsumentowi m.in. w odniesieniu do umów, w których przedmiotem świadczenia jest rzecz dostarczana w zapieczętowanym opakowaniu, a po otwarciu opakowania nie można jej zwrócić ze względu na ochronę zdrowia lub ze względów higienicznych (art. 38 pkt 5 u.p.k). W przypadku perfum sprawa nie jest jednak wcale taka jednoznaczna.


Pozostało 77% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
9,80 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane