statystyki

Dzieci nie chcą przejmować biznesu po rodzicach

autor: Patrycja Otto26.02.2020, 10:03; Aktualizacja: 26.02.2020, 10:03
kalkulator, podatki, księgowość, biuro, biznes, praca

Instytut Biznesu Rodzinnego alarmuje: dziedzictwo 30 lat polskiej przedsiębiorczości jest zagrożone.źródło: ShutterStock

Instytut Biznesu Rodzinnego alarmuje: dziedzictwo 30 lat polskiej przedsiębiorczości jest zagrożone.

Córka właścicieli firmy Roleski – producenta musztard i keczupów zajęła się biznesem, ale… postawiła na stadninę koni. Pierwszy syn właściciela odzieżowej spółki LPP po przepracowaniu jakiegoś czasu w firmie uznał, że będzie się realizował jako przedsiębiorca, ale w hotelarstwie. Przemysław Mitraszewski, pełnomocnik zarządu w spółce LPP, przyznaje, że sukcesja w obrębie rodziny to wyzwanie. – Firma zdecydowała, że pozostanie rodzinną, czy to na poziomie właścicielskim, czy zarządu. Obecnie trwa poszukiwanie następcy. Teraz nadzieja w drugim synu, który już jest pracownikiem spółki. Jeśli nie on, to pozostaje jeszcze dwójka, która mogłaby przejąć interes – tłumaczy. – Bywa, że dzieci chcą kontynuować biznesowe tradycje rodziny, ale według własnego pomysłu – mówi dr hab. inż. Jacek Lipiec z SGH.

Kontynuacja to problem powszechny w rodzinnych firmach, stanowiących fundament polskiej gospodarki. Taki status oficjalnie deklaruje 828 tys. przedsiębiorstw, ale własność rodzinna dominuje aż w 2,2 mln firm. Jak wynika z najnowszego badania, przyszłość dużej części z nich jest poważnie zagrożona z powodu braku następcy, co w ankiecie przyznali sami właściciele i menedżerowie.

Ponieważ w Polsce mamy do czynienia ciągle jeszcze z pierwszą zmianą pokoleniową, właściciele chcą, by biznes przejął ktoś z najbliższej rodziny, najlepiej dzieci. Stawiają jednak warunki. Aż 51 proc. właścicieli firm uważa, że następca powinien być charyzmatyczny i mieć cechy przywódcze. Równocześnie tylko co drugi z nich deklaruje, że takiego kandydata ma.


Pozostało jeszcze 64% treści

2 dostępy do wydania cyfrowego DGP w cenie
9,80 zł Za pierwszy miesiąc.
Oferta autoodnawialna
PRENUMERATA 2020
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Komentarze (4)

  • maniek(2020-02-27 15:07) Zgłoś naruszenie 00

    i tak duży plus dla LPP za to że próbują zostać rodzinną firmą.

    Pokaż odpowiedzi (2)Odpowiedz
  • BOCHUMIN.CZ (2020-02-26 17:44) Zgłoś naruszenie 00

    Nigdy w życiu nie zaproponuje swoim dzieciom i przyjaciołom i znajomym prowadzenia działalności gospodarczej w tym kraju . Zapraszamy do Czech

    Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane