statystyki

W kosmetykach czas na hamowanie

autor: Patrycja Otto20.02.2020, 08:00; Aktualizacja: 20.02.2020, 08:12
Wbrew przewidywaniom motorem napędowym dla rynku nie okazała się sprzedaż internetowa.

Wbrew przewidywaniom motorem napędowym dla rynku nie okazała się sprzedaż internetowa.źródło: ShutterStock

W ub. r. Polacy wydali na kosmetyki 24,8 mld zł. To o niemal 4 proc. więcej niż w roku poprzednim. W porównaniu z poprzednim rokiem dynamika nieco się poprawiła – wynika z najnowszego raportu firmy badawczej PMR. Ale nie dogoniła nominalnego wzrostu gospodarki. Danych za cały 2019 r. jeszcze nie ma. W czterech kwartałach kończących się we wrześniu ub.r. nominalny wzrost PKB wyniósł 7 proc.

Bartosz Bolecki, analityk handlu detalicznego w firmie PMR, wzrost rynku wiąże ze sprzyjającym dotąd otoczeniem makroekonomicznym. – Mowa m.in. o rosnących płacach, malejącym bezrobociu, ale też rozszerzeniu programów socjalnych, dzięki którym portfele Polaków stały się zasobniejsze, jak 500 plus na pierwsze dziecko czy 13 emerytura – wyjaśnia.

Ubiegły rok według prognoz PMR był jednak ostatnim, w którym dynamika sprzedaży była na stosunkowo wysokim poziomie. Kolejne lata przyniosą bowiem sukcesywny jej spadek, do niespotykanego dawno poziomu poniżej 3 proc.

– W krajach rozwiniętych, w których podstawowe potrzeby są zaspokajane, istnieje skłonność do kupowania pewnych towarów niezależnie od cyklu koniunkturalnego. Nabywa się je, by poprawić sobie samopoczucie lub dlatego, że nie wyobrażamy sobie bez nich codziennego życia. W branży kosmetycznej mówi się o efekcie szminki. Ale dotyczy to też paliwa, jeśli mamy samochód, czy dostępu do internetu, bez czego w zasadzie można by się obyć. Takie produkty nie odczuwają więc spadku zainteresowania wraz z pogorszeniem się sytuacji makro. W przeciwieństwie do tych, które wymagają sporego zaangażowania finansowego, jak drogie telefony komórkowe czy samochody – mówi Andrzej Kubisiak, ekspert Polskiego Instytutu Ekonomicznego.


Pozostało 65% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
9,80 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane