statystyki

Konsumenci w ciemniejszych barwach widzą przyszłość

autor: Łukasz Wilkowicz20.02.2020, 08:00; Aktualizacja: 20.02.2020, 08:03
GUS: bieżący wskaźnik ufności wyniósł w lutym 1,3 proc.

GUS: bieżący wskaźnik ufności wyniósł w lutym 1,3 proc.źródło: ShutterStock

Oceny respondentów wróciły do poziomu z początków 2017 r., gdy mieliśmy wyższe bezrobocie, a górka koniunktury dopiero się zaczynała.

Po uwzględnieniu inflacji średnia płaca w styczniu była o 2,6 proc. wyższa niż rok wcześniej. W ostatnich latach tak słaby wynik zanotowaliśmy tylko raz – gdy wzrost cen przyspieszył w połowie ub.r.

Z niższym realnym wzrostem wynagrodzeń ostatni raz mieliśmy do czynienia na początku 2017 r. Wtedy jednak koniunktura się poprawiała. Teraz coraz więcej jest sygnałów spowolnienia. Ludzie to czują, co pokazują najnowsze wyniki badania koniunktury konsumenckiej opublikowane w środę przez Główny Urząd Statystyczny.

Obliczany przez GUS bieżący wskaźnik ufności wyniósł w lutym 1,3 proc. Oznacza to minimalną przewagę osób oceniających sytuację pozytywnie nad tymi, które kondycję własnej rodziny, ale też całej gospodarki widzą w ciemniejszych barwach. Optymistów jest więcej niż pesymistów od maja 2017 r. (wcześniej przez wiele lat przeważały oceny negatywne), ale w tym czasie tylko raz – pod koniec 2018 r. – różnica była tak niewielka. Wyprzedzający wskaźnik ufności był na minusie trzeci miesiąc z rzędu.


Pozostało jeszcze 84% treści

2 dostępy do wydania cyfrowego DGP w cenie
9,80 zł Za pierwszy miesiąc.
Oferta autoodnawialna
PRENUMERATA 2020
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane