statystyki

Poczta Polska: Wyniki na plusie, więc będą inwestycje i podwyżki

autor: Elżbieta Rutkowska06.02.2020, 08:00; Aktualizacja: 06.02.2020, 08:20
Poczta Polska

Poczta Polskaźródło: ShutterStock

Poczta Polska w ciągu pięciu lat zamierza wydać prawie 2 mld zł, żeby wyprzedzić konkurencję na rynku przesyłek e-commerce

Przemysław Sypniewski, prezes Poczty Polskiej, pochwalił się wczoraj zyskiem brutto i netto spółki na koniec ubiegłego roku, nie podał jednak kwot, ponieważ wyniki finansowe nie zostały jeszcze zaudytowane. Operatorowi udało się utrzymać wzrost przychodów, zapoczątkowany w 2017 r. – W ub.r. wyniosły one prawie 7 mld zł, z czego ponad 1 mld zł z segmentu paczek – mówił Sypniewski.

Z zaprezentowanej wczoraj strategii na lata 2020–2024 wynika, że w tym ostatnim roku obroty Poczty Polskiej sięgną 7,4 mld zł. – W porównaniu z przychodami, jakie mamy dziś, to nie jest rewolucja, oznacza jednak konieczność zmiany profilu biznesu z bardziej zyskownych listów na paczki trudniejsze, jeśli chodzi o osiągnięcie rentowności – stwierdził na wczorajszej konferencji wiceprezes ds. sprzedaży Grzegorz Kurdziel.

Obecnie rentowność listów jest dodatnia, natomiast w przypadku paczek dzieje się tak jedynie przy pominięciu kosztów stałych. Operator stawia jednak na paczki, ponieważ segment KEP – przesyłek kurierskich, ekspresowych i paczkowych – wykazuje tendencję wzrostową, podczas gdy wolumen listów spada. W ub.r. nadano ich o 9 proc. mniej niż w 2018 r. – Oznacza to dla nas ubytek 400 mln zł przychodów – podał prezes Poczty. W tym samym czasie liczba obsłużonych przez pocztowców paczek i przesyłek kurierskich wzrosła o 18,6 proc. Obecnie 65 proc. przychodów generują listy, a 18 proc. KEP. Do 2024 r. te proporcje mają się zmienić na 53 proc. i 24 proc. Przy czym rentowność usług paczkowo-kurierskich ma wzrosnąć.

Celem Poczty na najbliższe lata jest zdobycie pozycji lidera krajowego rynku KEP – czyli awans z obecnej trzeciej pozycji. Wymaga to jednak sporych nakładów, m.in. na dostosowanie sieci logistycznej i systemów informatycznych. Na te zmiany do 2024 r. operator chce przeznaczyć 1,9 mld zł. W planach są m.in. trzy nowe sortownie przesyłek, zakup ośmiu maszyn paczkowych oraz wdrożenie pięciu systemów informatycznych.


Pozostało 63% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
9,80 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane