statystyki

Poczta Polska: Wyniki na plusie, więc będą inwestycje i podwyżki

autor: Elżbieta Rutkowska06.02.2020, 08:00; Aktualizacja: 06.02.2020, 08:20
Poczta Polska

Poczta Polskaźródło: ShutterStock

Poczta Polska w ciągu pięciu lat zamierza wydać prawie 2 mld zł, żeby wyprzedzić konkurencję na rynku przesyłek e-commerce

Przemysław Sypniewski, prezes Poczty Polskiej, pochwalił się wczoraj zyskiem brutto i netto spółki na koniec ubiegłego roku, nie podał jednak kwot, ponieważ wyniki finansowe nie zostały jeszcze zaudytowane. Operatorowi udało się utrzymać wzrost przychodów, zapoczątkowany w 2017 r. – W ub.r. wyniosły one prawie 7 mld zł, z czego ponad 1 mld zł z segmentu paczek – mówił Sypniewski.

Z zaprezentowanej wczoraj strategii na lata 2020–2024 wynika, że w tym ostatnim roku obroty Poczty Polskiej sięgną 7,4 mld zł. – W porównaniu z przychodami, jakie mamy dziś, to nie jest rewolucja, oznacza jednak konieczność zmiany profilu biznesu z bardziej zyskownych listów na paczki trudniejsze, jeśli chodzi o osiągnięcie rentowności – stwierdził na wczorajszej konferencji wiceprezes ds. sprzedaży Grzegorz Kurdziel.

Obecnie rentowność listów jest dodatnia, natomiast w przypadku paczek dzieje się tak jedynie przy pominięciu kosztów stałych. Operator stawia jednak na paczki, ponieważ segment KEP – przesyłek kurierskich, ekspresowych i paczkowych – wykazuje tendencję wzrostową, podczas gdy wolumen listów spada. W ub.r. nadano ich o 9 proc. mniej niż w 2018 r. – Oznacza to dla nas ubytek 400 mln zł przychodów – podał prezes Poczty. W tym samym czasie liczba obsłużonych przez pocztowców paczek i przesyłek kurierskich wzrosła o 18,6 proc. Obecnie 65 proc. przychodów generują listy, a 18 proc. KEP. Do 2024 r. te proporcje mają się zmienić na 53 proc. i 24 proc. Przy czym rentowność usług paczkowo-kurierskich ma wzrosnąć.

Celem Poczty na najbliższe lata jest zdobycie pozycji lidera krajowego rynku KEP – czyli awans z obecnej trzeciej pozycji. Wymaga to jednak sporych nakładów, m.in. na dostosowanie sieci logistycznej i systemów informatycznych. Na te zmiany do 2024 r. operator chce przeznaczyć 1,9 mld zł. W planach są m.in. trzy nowe sortownie przesyłek, zakup ośmiu maszyn paczkowych oraz wdrożenie pięciu systemów informatycznych.


Pozostało jeszcze 63% treści

2 dostępy do wydania cyfrowego DGP w cenie
9,80 zł Za pierwszy miesiąc.
Oferta autoodnawialna
PRENUMERATA 2020
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane