statystyki

Niska cena, a nie jakość decyduje o przewadze konkurencyjnej polskich firm

autor: Marek Chądzyński29.01.2020, 10:36; Aktualizacja: 29.01.2020, 10:37
podatki, firma, przedsiębiorca

Ekonomiści Polskiego Instytutu Ekonomicznego sprawdzili, w jaki sposób nasi eksporterzy starają się umacniać swoją pozycję na zagranicznych rynkach, w tym na tych najważniejszych jak Niemcy, Czechy czy Wielka Brytania.źródło: ShutterStock

To przede wszystkim niska cena, a nie jakość decyduje o przewadze konkurencyjnej polskich firm na najważniejszym rynku, czyli w Niemczech.

Ekonomiści Polskiego Instytutu Ekonomicznego sprawdzili, w jaki sposób nasi eksporterzy starają się umacniać swoją pozycję na zagranicznych rynkach, w tym na tych najważniejszych jak Niemcy, Czechy czy Wielka Brytania. Przeanalizowali to z dwóch perspektyw. Pierwsza to siła polskiego eksportu w porównaniu do zewnętrznej konkurencji na tych rynkach. Druga to zestawienie skuteczności naszego handlu w danym kraju z jego ofertą dla polskiego rynku. W pierwszym ujęciu konkurencyjność eksporterów z nad Wisły zmierzono, porównując ceny podobnych towarów z Polski i innych krajów. W drugim sprawdzono, jak kształtują się ceny polskiego eksportu na konkretny rynek i importu z tego rynku do Polski wraz z saldem tego obrotu. Wnioski z tych analiz PIE przedstawi w publikowanym dziś raporcie „Konkurencyjność polskiego eksportu w wymiarze jakościowo-cenowym”.

Konkurencyjni cenowo

Najważniejszy z nich: w Niemczech, które kupują około jednej czwartej towarów, jakie wysyłamy za granicę, nasze firmy konkurują przede wszystkim niską ceną. I to się pogłębia. To, czy liczy się cena czy bardziej jakość, wynika z relacji cen Polska – inne kraje. Jeśli ceny nad Wisłą za podobny towar są niższe niż u konkurencji, to oznacza, że to one są głównym elementem przewagi konkurencyjnej. Jeśli są wyższe, decyduje jakość. W przypadku towarów sprzedawanych do Niemiec te z Polski były w latach 2016–2018 o prawie 30 proc. tańsze niż pochodzące z innych krajów. W pierwszych dwóch latach członkostwa Polski w UE różnica nie przekraczała 10 proc. Najbardziej konkurencyjni cenowo są polscy producenci komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych. Ceny, jakie osiągają na rynku niemieckim, stanowiły zaledwie 35 proc. poziomu uzyskiwanego przez konkurencję.


Pozostało jeszcze 63% treści

2 dostępy do wydania cyfrowego DGP w cenie
9,80 zł Za pierwszy miesiąc.
Oferta autoodnawialna
PRENUMERATA 2020
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane