Bezpośrednie roczne straty z powodu podrabiania i piractwa w 11 kluczowych sektorach gospodarki Unii Europejskiej to aż 261 mld zł, wynika z najnowszych danych szacunkowych Urzędu Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO). W Polsce szacuje się, że straty każdego roku sięgają 9,5 mld zł w 11 sektorach.

"Ze zaktualizowanej analizy wynika, że całkowite straty wynoszą 7,4% sprzedaży w następujących sektorach: kosmetyki i higiena osobista, odzież, obuwie i akcesoria, artykuły sportowe, zabawki i gry, biżuteria i zegarki, torebki i bagaż, nagrania muzyczne, napoje spirytusowe i wina, produkty farmaceutyczne, pestycydy i smartfony" - czytamy w komunikacie.



Biorąc pod uwagę, iż producenci działający zgodnie z prawem produkują mniej, niż miałoby to miejsce w przypadku nieistnienia podrabiania, przez co zatrudniają mniej pracowników, w analizie oszacowano, że w sektorach tych w całej UE bezpośrednio tracimy nawet 468 tys. miejsc pracy, podano także.



"W Polsce roczne straty spowodowane podrabianiem i piractwem szacuje się na 9,5 mld zł, co stanowi 10% sprzedaży w 11 sektorach. Zgodnie z analizą w ujęciu ogólnym całkowita wartość sprzedaży utraconej w Polsce odpowiada kwocie 252 zł na obywatela polskiego rocznie" - wskazało EUIPO.



Jest to druga sektorowa ocena skutków gospodarczych zjawiska podrabiania i piractwa w kluczowych sektorach gospodarki, o których wiadomo, że są narażone na naruszenie praw własności intelektualnej, przeprowadzona przez EUIPO.



W badaniu oszacowano, że od czasu pierwszej analizy z 2018 r. wielkość utraconej sprzedaży spadła na poziomie UE we wszystkich badanych sektorach, z wyjątkiem dwóch: odzieży, akcesoriów i obuwia oraz kosmetyków i higieny osobistej. Sektor odzieży, obuwia i akcesoriów jest największy spośród wszystkich analizowanych sektorów pod względem wielkości sprzedaży i zatrudnienia.



"Według danych szacunkowych, w całej UE w sektorze tym odnotowano straty w sprzedaży wynoszące około 123 mld zł rocznie, czyli 9,7% całkowitej sprzedaży. W Polsce straty w sprzedaży z powodu podrabiania w sektorze odzieżowym, obuwniczym i akcesoriów szacuje się na około 2,5 mld zł rocznie, czyli około 10,6% całego sektora" - podano także.


Według raportu, obecność podrabianych towarów na rynku prowadzi do strat sięgających około 30 mld zł rocznie w sektorze produktów kosmetycznych i higieny osobistej w UE. Stanowi to 10,6% całkowitej sprzedaży w tym sektorze. W Polsce szacowane straty w sektorze produktów kosmetycznych i higieny osobistej to 1,4 mld zł, co stanowi 14,1% całkowitej sprzedaży w tym sektorze.




"W Europie wzrost gospodarczy i tworzenie miejsc pracy są uzależnione od sektorów przemysłu, takich jak 11, które zbadaliśmy. Nasze badania pokazują jednak, jak podrabianie towarów i piractwo mogą zagrażać wzrostowi i zatrudnieniu. Przeprowadziliśmy tę analizę i szeroko zakrojone badanie, aby wesprzeć decydentów w opracowywaniu rozwiązań tego problemu oraz aby pomóc w uświadamianiu unijnych konsumentów na temat gospodarczych skutków podrabiania i piractwa w szerszym zakresie" - powiedział dyrektor wykonawczy EUIPO Christian Archambeau, cytowany w komunikacie.



Szacunkowe dane znajdują się w opublikowanym dziś raporcie z 2019 r. na temat statusu ochrony praw własności intelektualnej, w którym zebrano wyniki prac w zakresie sprawozdawczości EUIPO na poziomie unijnym i globalnym. Obejmuje on badania dotyczące ilości towarów podrobionych i pirackich w handlu międzynarodowym, a także pokazuje udział gospodarczy sektorów intensywnie korzystających z praw własności intelektualnej we wzroście gospodarczym i tworzeniu miejsc pracy. Raport zawiera również nowe badania przedstawiające, w jaki sposób małe i średnie przedsiębiorstwa (MŚP) korzystające z praw własności intelektualnej, takich jak znaki towarowe, wzory i patenty, mają większe szanse na osiągnięcie wysokiego wzrostu niż inne MŚP.



EUIPO przez pięć lat (od 2012 do 2016 r.) śledził gospodarcze skutki podrabiania w 11 kluczowych sektorach gospodarki w UE, o których wiadomo, że są narażone na naruszenia praw własności intelektualnej. 11 poszkodowanych sektorów objętych analizą to: kosmetyki i higiena osobista, odzież, obuwie i akcesoria, artykuły sportowe, zabawki i gry, biżuteria i zegarki, torebki i bagaż, nagrania muzyczne, napoje spirytusowe i wina, produkty farmaceutyczne, pestycydy i smartfony.