statystyki

Zmiany przepisów przeciwpożarowych: Przewoźnicy z dużym taborem mają problem

autor: Piotr Szymaniak30.08.2018, 08:10; Aktualizacja: 30.08.2018, 08:46
WYMAGANIA PRZECIWPOŻAROWE W BAZACH TRANSPORTOWYCH

WYMAGANIA PRZECIWPOŻAROWE W BAZACH TRANSPORTOWYCHźródło: Dziennik Gazeta Prawna

Z powodu zmiany przepisów przeciwpożarowych firmy, które zainwestowały grube pieniądze w duże naziemne zbiorniki na paliwo, mają kłopoty. Pomocy szukają u rzecznika przedsiębiorców.

Zakup oleju napędowego to dla firm transportowych najważniejsza, po wynagrodzeniach, pozycja w budżecie, stanowiąca 15–20 proc. kosztów. Dlatego podmioty, które dysponują kilkoma czy kilkunastoma ciężarówkami, starają się nabywać paliwo w ilościach hurtowych. Im większy tabor ma firma, tym większych zbiorników na paliwo używa. Pojemność najczęściej wykorzystywanych zasobników waha się od 10 tys. do 40 tys. litrów. Kłopot w tym, że – jak się właśnie okazuje – stosowanie zbiorników naziemnych o takich parametrach w bazach transportowych jest niezgodne z przepisami przeciwpożarowymi.

A konkretnie z par. 11 rozporządzenia ministra spraw wewnętrznych i administracji w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów (Dz.U. z 2010 r. nr 109, poz. 719). Dopuszcza on przechowywanie paliw płynnych klasy III (czyli m.in. oleju napędowego) na potrzeby własne użytkownika w zbiorniku naziemnym dwupłaszczowym o pojemności do 5 tys. litrów.

Choć regulacje te obowiązują od 2010 r., przewoźnicy dowiadują się o nich dopiero teraz. Bo właśnie teraz straż pożarna zaczyna wydawać decyzje o zakazie użytkowania ponadnormatywnych urządzeń.

Niezabronione, czyli dozwolone

Wszystko dlatego, że w latach 2005–2010 kwestie te nie były w ogóle regulowane. Owszem, od 2000 r. obowiązywało rozporządzenie ministra gospodarki w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać bazy i stacje paliw płynnych, rurociągi etc. (Dz.U. z 2000 r. nr 98, poz. 1067 ze zm.), które – analogicznie do obecnych regulacji – dopuszczało korzystanie ze zbiorników o maksymalnej pojemności 5 tys. litrów. Jednak w nowelizacji z kwietnia 2005 r. przepisy te zostały wykreślone.


Pozostało 67% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
7,90 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Komentarze (1)

  • BezŻartów(2018-09-03 18:14) Zgłoś naruszenie 00

    "...Choć regulacje te obowiązują od 2010 r., przewoźnicy dowiadują się o nich dopiero teraz...." Że jak?! Czyżby przepisów nie opublikowano? (Chociaż nawet nieopublikowane nabierają swojej mocy...). A zasada "nieznajomość prawa szkodzi" ? Czyżby trwalsza jest reguła "jakoś to będzie"? Osiem lat po wejściu w życie transportowcy budzą się z ręką w... zbiorniku?

    Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane