W 2008 roku w Polsce sprzedano 620 tys. urządzeń do nawigacji satelitarnej (PND), o 400 tys. więcej niż rok wcześniej - wynika z danych firmy GfK. W Europie sprzedano 18,1 mln PND (wzrost o 3,6 mln sztuk), w Europie Wschodniej - 1,5 mln sztuk. W Europie używanych jest ok. 40 mln PND, czyli 45 proc. zestawów do nawigacji satelitarnej używanych na świecie.

W Polsce liderem rynku jest tajwańska firma Mio. Inni duzi gracze to m.in. Tom Tom, Garmin i Navigon. Za ubiegłoroczny wzrost rynku odpowiadają przede wszystkim bardzo tanie zestawy PND mniej znanych producentów sprzedawane w supermarketach oraz różnych promocjach, nawet po 199 zł.

- W 2008 roku nasza sprzedaż liczona w sztukach nie zmieniła się - mówi GP Dariusz Denkiewicz z firmy Navigon.

Spodziewa się, iż w 2009 roku rynek w Polsce pod względem wartości wzrośnie, bo klienci kupią więcej dobrych markowych urządzeń.

- Obawiam się, że jeśli nie będzie podobnych promocji jak w 2008 roku, to rynek liczony w sztukach nie urośnie tak dynamicznie - mówi Dariusz Denkiewicz.

- W tym roku sprzedaż PND w Polsce zwiększy się do 700 tys. sztuk - mówi GP Artur Marcinkiewicz z Mio.

Największym europejskim rynkiem PND są Niemcy, gdzie w ubiegłym roku nabywców znalazło 4,37 mln urządzeń (wzrost o 22 proc.).

W pierwszej piątce są Wielka Brytania (prawie 3 mln PND), Francja (2,7 mln), Włochy (1,95 mln) oraz Hiszpania (prawie 1,2 mln).

Według GfK średnia cena PND w Europie w IV kwartale 2008 roku wynosiła ok. 170 euro i była o 27 proc. niższa niż w tym samym okresie 2007 roku. Średnia cena w całym roku to 192 euro.

620 tys.

urządzeń do nawigacji satelitarnej sprzedano w Polsce w 2008 roku