Reagując na osłabienie kursu złotego w IV kwartale 2008 r., ograniczaliśmy koszty m.in. reklamy i marketingu - mówił dziennikarzom Maciej Witucki, prezes Telekomunikacji Polskiej, komentując wyniki roczne Grupy TP za 2008 rok.

Zapowiedział, że w 2009 roku firma nadal będzie ciąć koszty. Mniejszy o 10 mln zł budżet reklamowy na ten rok zakłada też Grupa Netia. To efekt oszczędności wynikających w chłonięcia Tele2.

- Nakłady na reklamę produktów i marki Netia będą wyższe niż w 2008 roku. Tele2 wydało bowiem w 2008 roku na reklamę więcej niż 10 mln zł - mówi Mirosław Godlewski, prezes Netii.

Ze styczniowych danych Expert Monitora widać już cięcia w budżetach reklamowych operatorów komórkowych PTC i Polkomtelu, które spadły po około 17 proc. Więcej na reklamę wydał za to Centertel. W styczniu był na pierwszym miejscu wśród reklamodawców (22,3 mln zł), a w zeszłym roku nie zmieścił się w pierwszej piątce.

Prognozy ekspertów dotyczące rynku reklamowego w Polsce są rozstrzelone. Jedni przewidują spadek nawet o 5 proc., inni nie wykluczają wzrostu o 3 proc. Prognozowany jest spadek wydatków o 2-3 proc. na reklamę w telewizji (są też prognozy mówiące o wzroście na tym rynku) oraz o 9-10 proc. w prasie. Spodziewany jest dwucyfrowy wzrost reklamy internetowej - od 10 do 21 proc. Ze styczniowych danych wynika, że reklamodawcy podnieśli o ponad 9 proc. budżety na reklamę w telewizji, nie zmienili na reklamę w radiu i obcięli o 11 proc. na reklamę w prasie.

- Na pewno zmniejszymy, i to mocno, wydatki na reklamę w prasie. Ograniczymy też reklamę w TV, ale tu będziemy ostrożni. Zwiększymy reklamę w internecie - mówi GP przedstawiciel jednego z operatorów komórkowych. Dodaje, że firma będzie monitorowała to co robi konkurencja.

SZERSZA PERSPEKTYWA - RYNEK

W 2008 roku, według danych Expert Monitora, czterej operatorzy komórkowi na reklamę wydali w sumie 1 mld 476 mln zł (według danych cennikowych, czyli bez rabatów, które wahają się od 40 do 60 proc.). Stanowiło to ponad 7 proc. ogółu wydatków reklamowych. Trzej najwięksi operatorzy znajdowali się w pierwszej piątce reklamodawców. Polska Telefonia Cyfrowa była trzecia (wydała 447,7 mln zł), Polkomtel - czwarty (420 mln zł), a PTK Centertel - piąty (417,8 mln zł).