Sejm na ostatnim posiedzeniu przyjął nowelizację ustawy o usługach płatniczych, która dostosowuje polskie prawo do unijnej dyrektywy PSD2. Rozwiązania przewidziane w tym akcie będą kołem zamachowym rozwoju sektora nowoczesnych usług płatniczych. Skorzystają przede wszystkim konsumenci. Dyrektywa mocno uporządkuje rynek bezgotówkowy, więc klienci będą mogli poczuć się lepiej chronieni, a to dobra informacja też dla dostawców usług.



Zgodnie z dyrektywą na rynku pojawią się dwa nowe typy usług. Pierwszy to inicjacja płatności – PIS (z ang. Payment Initiation Service). Dzięki niemu dostawcy usług, po spełnieniu wymogów prawnych, będą mogli w imieniu klientów banków i za ich zgodą uzyskać dostęp do informacji o rachunku, aby następnie sprawdzić dostępność środków finansowych i zainicjować płatność. Drugi typ to dostęp do rachunku bankowego AIS (z ang. Account Information Service), za pomocą którego podmioty trzecie pośredniczące w transakcjach internetowych będą mogły uzyskać dostęp do zebranych w jednym miejscu informacji o co najmniej jednym lub kilku rachunkach płatniczych.
Wprowadzenie PIS i AIS spowoduje pojawienie się na rynku nowych dostawców usług płatniczych, którzy dotychczas nie podlegali nadzorowi finansowemu. Tu pojawiają się wątpliwości dotyczące bezpieczeństwa transakcji. W mojej ocenie obowiązek stosowania przez dostawców usług płatniczych mechanizmów tzw. silnego uwierzytelniania użytkownika rozwiewa te obawy. Zgodnie z nowymi zapisami warunkiem zrealizowania płatności będzie zastosowanie co najmniej dwóch niezależnych kanałów autoryzacji transakcji, aby np. zmniejszyć ryzyko kradzieży pieniędzy klienta.
Dzięki temu bezpieczeństwo transakcji realizowanych w sieci zwiększy się, a nasze standardy bezpieczeństwa będą na tym samym poziomie co w tradycyjnych bankach. Nic dziwnego, że regulacje, które otwierają nowe drogi dostępu do danych finansowych, wzbudzają silne emocje. Udostępnienie sektora bankowego fintechom zmieni dotychczasowy układ sił. Jednak nie postrzegamy tej zmiany w kategoriach agresywnej rywalizacji i zagarniania rynku dla siebie. Nastawiamy się na szerszą współpracę sektora finansowego i fintechowego, która dla obu stron jest szansą na rozwój i wspólne tworzenie zaawansowanej bankowości w Polsce. Każdy z graczy tego rynku ma zupełnie inną specyfikę działania.
Pomimo rozwoju aplikacji mobilnych, rozpowszechnieniu smartfonów, rosnącej aktywności cyfrowej i coraz większej popularności firm finansowych działających w sieci, klienci wciąż chętnie korzystają ze stacjonarnych oddziałów instytucji finansowych. Bankowość w Polsce jest więc potrzebna dużej grupie klientów. Dlatego każdy podmiot, bez względu na to czy oferuje tradycyjne kanały sprzedaży czy internet, znajdzie swoje miejsce w nowych realiach rynkowych.
Bezdyskusyjnie dla całej branży finansowej zmiany wynikające z wprowadzenia PSD2 będą impulsem do rozwojowi obrotu bezgotówkowego w Polsce i szybkiego dostępu do cyfrowych płatności opartych na innowacjach. Nowe regulacje i wynikająca z nich konkurencja z pewnością pobudzą pomysłowość graczy obecnych na rynku finansowym. Efektem tego będzie powstanie nowych, niedostępnych dotychczas innowacyjnych usług, na które czekają klienci zarówno banków, jak i fintechów.