PERN czekają zarówno kosztowne inwestycje jak i zmiany organizacyjne wynikające z połączenia ze spółką OLPP. Jak mówił na konferencji wiceprezes Rafał Miland spółka przygotowuje się do ogłoszenia przetargu na rozbudowę terminala naftowego w Gdańsku, bo chce go powiększyć o 360 tys. m sześc. I równocześnie powstaną w ciągu 3 lat w bazach paliwowych nowe zbiorniki na 300 tys. m sześc. pierwszy – na 100 tys.- będzie gotowy już w przyszłym roku. Wszystkie te projekty będą kosztować około 2 mld zł.
Jednocześnie trwa połączenie spółki PERN z Operatorem Logistycznym Paliw Płynnych (OLPP zarządza bazami paliw i był w grupie kapitałowej PERN). Jako jeden podmiot formalnie od początku 2018 roku będzie odpowiadać za przeładunek morski ropy oraz transport rurociągami po kraju i magazynowaniem, jak również za przesyłanie rurociągami paliwa i jego magazynowaniem.
Rynek paliwowy wobec ważnych zmian
Uczestnicy konferencji dyskutowali także o zmianach zachodzących na rynkach sektorowych w Polsce. W przypadku rynku gazowego wyznaczane są przez - z jednej strony -dywersyfikację kierunków importu surowca, a z drugiej - przez przyjęty harmonogram liberalizacji. I obie te kwestie są ze sobą mocno powiązane.
Z kolei na rynek paliwowy w ostatnim roku decydujący wpływ miał – wdrożony w sierpniu 2016 roku – pakiet przepisów (m.in. uszczelniający przepisy podatkowe), które ukróciły szarą strefę. Dyrektor ds. Analiz Rynku w Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego Krzysztof Romaniuk mówił, iż głównym efektem jest gwałtowny i znaczący wzrost rynku - zwłaszcza zużycia oleju napędowego (o jedną piątą) ale też kilkuprocentowy w przypadku benzyny i autogazu. (To też – w opinii dyrektora Romaniuka dowód na skalę szarej strefy.)
Elektromobilność to nie moda
W kontekście wyzwań dla sektora paliwowego w Polsce uczestnicy konferencji dyskutowali również o szansach rozwoju elektromobilności. Uczestnicy sesji na ten temat zgodnie przyznali, że to nie jest chwilowa moda, ale trend na rynku, do którego polskie firmy paliwowe muszą się dostawać. Jednocześnie uznali elektromobilność za szansę dla firm, które mają dobre pomysły i mogą stać się istotną częścią polskiej gospodarki. Tym bardziej, że elektromobilnośc to jeden z elementów rządowego Programu na rzecz odpowiedzialnego rozwoju. Ministerstwo Energii kończy prace nad ustawą o paliwach alternatywnych i wiele wskazuje na to, że w tym roku zostanie przyjęta przez Parlament tym bardziej, ze naciska na to Komisja Europejska (grożąc skierowaniem sprawy do unijnego ETS jeśli szyb koto nie nastąpi). Projekt wzbudza sporo emocji, gdyż - jak mówiła podczas sesji Gabriela Stokirk z Shell Polska – przede wszystkim odnosi się do rozwoju branży pojazdów elektrycznych, a mniejszą wage przywiązuje się do innych paliw np. CNG. Tymczasem Polska ma trzecia co do wielkości w Europie flotę TIR-ów napędzanych gazem.
Obecnie po polskich drogach jeździ ok. 1600 samochodów elektrycznych, ale jednocześnie Polacy korzystają z ponad 10 tysięcy aut z napędem hybrydowym, które stają się coraz bardziej popularne. Wzrost zainteresowania samochodami elektrycznymi – w opinii uczestników sesji – zależy od kilku czynników. Główne to rozwój infrastruktury i dostępność pojazdów. Dlatego prezes Greenway Infrastructure Poland Rafał Czyżewski mówiąc o ustawie o paliwach alternatywnych sugerował, że powinny w niej znaleźć się przepisy, które ułatwią budowanie punktów ładowania, co na razie napotyka na problemy. Greenway Polska ma w planach właśnie budowę w Polsce w ciągu trzech lat 200 punktów ładowania samochodów. Drugi problem, o którym mówił prezes Czyżewski - to cena aut elektrycznych.. Dlatego, by zwiększył się popyt potrzebne są ulgi dla nabywców, a w projekcie ustawy są proponowane na niskim poziomie, zaś samo zwolnienie z akcyzy, czy ułatwienia dla właścicieli przy parkowaniu czy poruszaniu się po mieście i możliwość korzystania z bus pasów to za mało, by zachęcić kierowców do wyboru aut elektrycznych.
Prezes Impact Clean Power Technology Konrad Makomaski przekonywał, że jeśli branża związana z elektromobilnością ma się w Polsce rozwijać, to Państwo powinno nie tylko wspierać prace z zakresu badania i rozwój, ale też zadbać o ochronę rodzimego rynku i firm. Impact Clean Power Technology wytwarza baterie do autobusów elektrycznych. Polskie firmy należą do europejskich liderów w produkcji autobusów elektrycznych. – Jest szansa że dopracujemy się więcej takich firm jak Solaris, ale to będzie wymagało nakładów, my inwestujemy od 12 lat – dodał prezes Makomaski - Od banków oczekiwałbym więcej zrozumienia specyfiki naszej działalności.
Agnieszka Łakoma
Centrum Idei Gospodarczo-Ekonomicznych
Konferencja pt. „Bezpieczeństwo surowcowe Polski. Oczekiwania i możliwości”, która odbyła się 5 października w Płocku, została zorganizowana przez Centrum Idei Gospodarczo-Ekonomicznych.
„Dziennik Gazeta Prawna” objęła patronat medialny nad tym wydarzeniem.