Franczyza dotarła również na polski rynek usług turystycznych. To oznacza, że zamiast zakładać własną agencję turystyczną, można zdecydować się na współpracę z jednym z funkcjonujących w kraju touroperatorów, którzy mają już gotowy przepis na sukces. Rozwój na zasadzie franczyzy prowadzą m.in. Neckermann, Triada, Ecco Holiday oraz Sun Club - nazywany często multiagencją turystyczną.

Prowadzenie działalności pod skrzydłami znanej marki ma jednak swoje plusy i minusy. Podstawową zaletą jest możliwość posługiwania się logo znanej na rynku marki turystycznej. Zapewnia ona stały napływ klientów, dzięki czemu uzyskane w pierwszym roku przychody pozwalają na pokrycie kosztów poniesionych na otwarcie biura. Poza tym możemy liczyć na pomoc ze strony sieci przy znalezieniu biura oraz przy jego aranżacji i wystroju. Franczyzobiorcy otrzymują też bezpłatne szkolenia zarówno w kraju, jak i za granicą, doradztwo w sprzedaży oferty oraz wsparcie działaniami reklamowymi i marketingowymi.

- Na korzyść biur franczyzowych przemawiają także korzystne warunki prowizyjne. W przypadku naszej sieci prowizje wynoszą od 9 do blisko 14 proc. - wymienia Magdalena Plutecka-Dydoń z Neckermann.

W Ecco Holiday partner może oczekiwać prowizji średnio na poziomie 12 proc.

Wśród wad na pewno trzeba wymienić to, że oferta naszego biura zostaje ograniczona do propozycji wybranego touroperatora. Wyjątkiem jest sieć Sun Club, której program oparty jest na produktach wielu touroperatorów, m.in: Ecco Holiday, Ecco Travel, Neckermann, Interhome, Exim Tours, Rainbow Tours, Almatur, OkTours, Itaka, GTI Travel, Atas, Alfa Star, Lekier.

Trzeba się również liczyć z większymi wydatkami na uruchomienie działalności. Bo o ile przy własnej agencji możemy zaoszczędzić na wyposażeniu, to przy franczyzowym biurze musimy dostosować się do standardów sieci. I to nie tylko w zakresie kolorystyki, ale także marki sprzętu i mebli. W przypadku Sun Club na urządzenie lokalu o powierzchni 25 mkw. potrzeba 10 tys. zł. Z podobnym kosztem trzeba się liczyć, przystępując do Ecco Holiday. Minusem są również opłaty licencyjne oraz za działanie w ramach sieci. Te pierwsze kształtują się średnio na poziomie 10 tys. zł.

- Opłata wstępna jest ustalana indywidualnie z franczyzobiorcą. Jej wysokość zależy od wielkości lokalu, miasta, w którym powstanie biuro, oraz doświadczenia przyszłego partnera w branży turystycznej - wylicza Agnieszka Rybarczyk z Ecco Holiday.

W przypadku drugich rozpiętość jest ogromna. Sun Club pobiera co miesiąc od franczyzobiorcy 1,5 proc. uzyskiwanych obrotów ze sprzedaży + 22 proc. VAT. Jak wyjaśnia Agnieszka Rybarczyk, w Ecco Holiday opłata marketingowa sięga 10 proc.

GDZIE PO PORADĘ

• Ministerstwo Sportu i Turystyki, Departament Turystyki - www.msport.gov.pl

• Polska Izba Turystyki - www.pit.pl

• Zrzeszenie Agentów IATA - www.za-iata.pl

• Travel Polska - www.grupatravelpolska.pl

• Regionalne Izby Turystyki - www.wit.org.pl, www.kit.krakow.pl, www.wit.poznan.pl