statystyki

Debata DGP: Państwo na rynku usług finansowych w interesie konsumentów i biznesu

autor: Patryk Słowik20.04.2017, 07:40; Aktualizacja: 20.04.2017, 16:11
Co, jeśli nie lokata? Boisz się ryzyka, ale chcesz zarobić więcej niż oferuje Ci bank?

Uczestnicy debaty podkreślali, że jakkolwiek po stronie czy to UOKiK, czy Komisji Nadzoru Finansowego, występuje atrybut w postaci władztwa administracyjnego, tak znacznie lepiej dla wszystkich, gdy działania mają charakter partnerski.źródło: Materiały Prasowe

Organy państwa muszą być aktywne na rynku usług finansowych, by nie dochodziło do naruszeń zbiorowych interesów klientów. Rzecz w tym, by pomagały biznesowi w prewencji oraz zwalczaniu nieuczciwych przedsiębiorców, a nie czyhały na potknięcia tych, którzy działają uczciwie – zgodzili się uczestnicy debaty zorganizowanej przez DGP.

Ostatnie miesiące to czas zintensyfikowanych działań Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Nie ma tygodnia, by nie poinformował on o kolejnej wydanej decyzji stwierdzającej naruszenie praw konsumenckich przez duży podmiot, najczęściej z sektora finansowego. Dlatego coraz ważniejsze staje się pytanie: jaka powinna być rola organów umocowanych przez państwo do działania w interesie obywateli? Czy mają się one skupiać na karaniu prowadzących działalność gospodarczą, czy też dwoić się i troić, by do naruszeń w ogóle nie dochodziło?

Jak życzliwa teściowa

Dorota Karczewska, wiceprezes UOKiK, uznała, że do relacji między konsumentami a przedsiębiorcami pasuje porównanie do małżeństwa. Mamy męża i żonę. Gdy się w małżeństwie układa – wszystko jest w porządku. Kłopot zaczyna się wówczas, gdy małżonkowie zaczynają się różnić. I oczywiście nie chodzi o to, by państwo jako osoba trzecia interweniowało przy każdej najdrobniejszej sprzeczce. Ale musi się włączyć – niczym życzliwa teściowa – gdy słabsza ze stron zaczyna być tłamszona.

Dorota Karczewska wiceprezes UOKiK

Dorota Karczewska wiceprezes UOKiK

źródło: Dziennik Gazeta Prawna

– Ale musimy pamiętać o tym, że w którymś momencie, w razie konfliktu, teściowa zaczyna być matką. W tym przypadku matką konsumenta, bo instytucje państwowe zawsze staną w obronie konsumenta – zauważyła Monika Zakrzewska, prezes Fundacji Rozwoju Rynku Finansowego. Jej zdaniem konsument na rynku usług finansowych to raczej piękna panna, o rękę której zabiegają kawalerowie, czyli przedsiębiorcy. – Rzecz w tym, by ta rywalizacja była uczciwa i oparta na zasadach, które w nikogo nie uderzają, a sama panna była nie tylko ładna, ale też roztropna – spostrzegła Zakrzewska.


Pozostało 74% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
9,80 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane