statystyki

Polskie inwestycje: Dla wielu firm rynek lokalny to za mało

autor: Łukasz Wilkowicz, Aleksandra Gruszczyńska20.04.2017, 07:40; Aktualizacja: 20.04.2017, 14:46
biznes, przedsiębiorca, firma

Instytucje finansowe nie tylko przyglądają się poszukiwaniu nowych rynków przez krajowe firmy, ale je w tym wspomagają.źródło: ShutterStock

W 2016 r. polskie przedsiębiorstwa ulokowały w innych krajach 36,8 mld zł. Ponad dwukrotnie więcej niż rok wcześniej.

Ubiegłoroczny inwestycyjny rekord to po części efekt statystyczny, związany z przeniesieniem udziałów w zagranicznych podmiotach z funduszy inwestycyjnych do innych krajowych podmiotów. Spowodowało to spadek inwestycji portfelowych, a wzrost bezpośrednich – wynika z wyjaśnień NBP. W IV kw. 2016 r. wartość inwestycji bezpośrednich urosła o niemal 23 mld zł. Nie zmienia to jednak faktu, że krajowe firmy coraz chętniej wychodzą za granicę.

– Od momentu transformacji polska przedsiębiorczość bardzo mocno się rozwijała. Dziś dla wielu firm rynek lokalny stał się zbyt ciasny. Poszukują szans rozwoju w ekspansji międzynarodowej. Chodzi o dywersyfikację przychodów, ryzyka, zbieranie know-how z rynku zagranicznego. Już za kilka dni, podczas jednych z największych targów przemysłowych na świecie w Hanowerze, przedsiębiorcy z takich dziedzin jak robotyka czy automatyzacja procesów przemysłowych będą mieli okazję zaprezentować swoje innowacyjne na skalę światową rozwiązania i zapoznać się z tym, co oferuje konkurencja poza Polską – wylicza Robert Zmiejko, dyrektor departamentu strategii i analiz międzynarodowych w PKO BP. Bank jest partnerem strategicznym obecności Polski na targach.

Instytucje finansowe nie tylko przyglądają się poszukiwaniu nowych rynków przez krajowe firmy, ale je w tym wspomagają. – Jako część grupy Citi mamy unikalne w kraju możliwości wsparcia potencjalnych klientów. Od kilku lat realizujemy program emerging market champions, który pomaga polskim firmom zaistnieć na rynkach zagranicznych – mówi Piotr Tymiński, dyrektor departamentu rozwoju produktów i wsparcia sprzedaży w pionie bankowości przedsiębiorstw Banku Handlowego.


Pozostało 75% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
9,80 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Polecane